Cestou necestou...

Tomáš Jamník mluví o nové desce s Josefem Špačkem

Hostem Marka Šulce je v tomto týdnu violoncellista Tomáš Jamník. Premiéra pořadu se bude vysílat v úterý 12. 4. v 19,00. I. repríza v pátek 15. 4. ve 22,00 a II. repríza v sobota 16. 4. v 11,00.

Tomáš Jamník, uznávaný interpret klasické i soudobé hudby je znám i jako iniciátor hudebních projektů. V jeho hře je obzvlášť oceňována důkladná znalost přednášené skladby, práce s detaily a vřelá hudební komunikace s publikem.

V roce 2006 zvítězil na mezinárodní soutěži Pražské Jaro, kde obdržel řadu dalších zvláštních cen, stal se též finalistou a držitelem zvláštní ceny na soutěži Pierre Fourniere Award 2011 v Londýně. Jako sólista hostoval u významných českých i zahraničních orchestrů, mimo jiné České filharmonie, Jerusalem Symphony Orchestra, Cordóba Symphony Orchestra a Philharmonia Orchestra London. Jako komorní hráč vystoupil s Magdalenou Koženou, Leif Ove Andsnesem, Ivo Kahánkem, Josefem Špačkem, Tobiasem Feldmannem, Janou Bouškovou, Pavel Haas Quartetem a Dvořákovým triem v pražském Rudolfinu, londýnských Wigmore Hall a Barbican Hall, v hamburské Elbphilharmonie, katovickém NOSPR, salcburském Mozarteu nebo japonských sálech Kitara Hall a Tokyo Metropolitan Hall.

Kromě klasického repertoáru uvádí Tomáš v život i méně známé skladby, v roce 2019 premiéroval se SOČRem vlastní úpravu Dvořákova violoncellového koncertu A dur a „Narcissus“ Jana Ryanta Dřízala. Provedl také českou premiéru díla “Tales of Hemingway” amerického skladatele Michaela Daughertyho. Soudobé hudbě se věnuje šířeji, premiéroval skladby českých skladatelů Miroslava Srnky, Michala Nejtka, Slavomíra Hořínky, Marko Ivanoviće, Tomáše ‘Floex' Dvořáka nebo Ondřeje Kukala.

Milníkem okleštěné sezóny 2020/2021 byl Tomášův debut v sále Berlínské filharmonie, kde společně s orchestrem DSO Berlin pod vedením Jakuba Hrůši přednesl Koncert pro violoncello a orchestr č. 1  Bohuslava Martinů. Společně s houslistou Josefem Špačkem také nahrál výběr českých duí (Schulhoff, Martinů, Klein, aranže Janáčkova kvartetu pro housle a violoncello) a společně zahráli sérii koncertů s tímto repertoárem v rámci festivalu Americké jaro.

Vedle kariéry violoncellisty je Tomáš nadšeným inovátorem v oboru klasické hudby. Je autorem iniciativy Vážný zájem, která propaguje myšlenku domácích koncertů a která pomohla k dnešnímu dni uspořádat stovky koncertů s účastí špičkových profesionálů i nadšených amatérů. Od roku 2015 působí jako umělecký vedoucí Akademie komorní hudby, která propojuje české a německé hudební prostředí a mladým talentům poskytuje vzdělávání v oboru komorní hry a v roce 2018 se stal uměleckým ředitelem Ševčíkovy akademie, jež čerpá z metod legendárního houslisty Otakara Ševčíka.
Od ledna 2022 se Tomáš Jamník na několik měsíců stane hostujícím asistentem na prestižní Juilliard School of Music v New Yorku v rámci Fulbright-Masarykova stipendia.

Tomáš studoval hru na violoncello v Praze u Mirko Škampy, Martina Škampy a Josefa Chuchro, pokračoval v Lipsku u Petera Brunse a na berlínské Universität der Künste u Jens Petera Maintze. Svá studia završil jako stipendista v renomované Karajanově Akademii. Zúčastnil se mistrovských kurzů u Heinricha Schiffa, Gustava Rivinia, Trulse Mørka, Pietera Wispelweye a Stevena Isserlise. Tomáš hraje na nástroj Lorenzo Storioni z roku 1784, laskavě zapůjčený ze soukromé sbírky pana Aleše Voverky.

Foto: Herbert Slavík

Podcast