Mauro Bigonzetti a jeho láska ke Kafkovi

Taneční fascinace Prahou

Hostem Marka Šulce je v tomto týdnu slavný italský choreograf Mauro Bigonzetti. Premiéra pořadu se bude vysílat v úterý 5.7. v 19,00. I. repríza v pátek 8.7. ve 22,00 a II. repríza v sobotu 9.7. v 11,00.

Mauro Bigonzetti se narodil v Římě, kde také vystudoval operní akademii. Po absolutoriu se stal členem baletu Římské opery, působil zde deset let. Od sezony 1982/1983 působil v souboru Compagnia Aterballetto, kde účinkoval ve všech repertoárových inscenacích včetně děl George Balanchina a Leonida Massina. Spolupracoval s tak významnými choreografy, jako jsou Alvin Ailey, Glen Tetley, William Forsythe nebo Jennifer Muller.
V roce 1990 vytvořil svou první vlastní choreografii, Sei in movimento, na hudbu J. S. Bacha, která byla poprvé uvedena na scéně Teatro Sociale v italské Grassině. Vzápětí ukončil své angažmá v souboru Compagnia Aterballetto a zahájil dráhu svobodného umělce. K souborům, s nimiž dosud spolupracoval, patří Balletto di Toscana, londýnský Anglický národní balet (English National Ballet), Ballet National v Marseille, Stuttgarter Ballett, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Dresden, Ballet Teatro Argentino, brazilský Bale da Cidade de Sao Paulo, lisabonský Ballet Gulbenkian, Státní balet Ankara a Ballet du Capitole v Toulouse.
Vytvořil choreografie pro baletní soubory milánské La Scaly, Teatro dell'Opera di Roma, Arena Verona a neapolské Teatro San Carlo. V letech 1997 až 2007 zastával funkci uměleckého šéfa souboru Compagnia Aterballetto, pro který sestavil nový repertoár a angažoval nové tanečníky. Od roku 2008 působil jako jeho hlavní choreograf až do roku 2012, kdy se rozhodl plně se věnovat kariéře svobodného umělce.
K jeho nejvýznamnějším dílům pro Compagnia Aterballetto patří Pression, Cantata, Rossini Cards, Vespro, Les Noces, WAM, Romeoa Julie, InCanto, Certe Notti a Le Sacre. Mauro Bigonzetti také vytvořil několik nových choreografií a znovu nastudoval své starší kreace pro Taneční divadlo Alvina Aileyho (Festa Barocca), soubory New York City Ballet (Vespro, In Vento, Oltremare a Luce Nascosta), Les Grands Ballets Canadiens (Le Quattro Stagioni), Státní operu Berlín (Caravaggio), Stuttgarter Ballett (Il Concertone), Státní operu v Hannoveru (La Piaf, Der Prozess), Ballett Basel, Gauthier Dance (Pietra Viva, Alice) a další. V roce 2016 působil jako ředitel Baletu Teatro alla Scala. Nyní pracuje jako nezávislý choreograf.
Pro Balet Národního divadla nastudoval v roce 2019 svou inscenaci Kafka: Proces.

Foto: Lucie Maceczková

Podcast