Vojtěch Spurný na Classic Praha

Hudba v miléniu

Hostem Marka Šulce v dalším díle pořadu Hudba v miléniu je Vojtěch Spurný – nový šéfdirigent Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně
Vojtěch Spurný patří k nejvšestrannějším českým hudebníkům své generace. Po studiu na pražské konzervatoři ve flétnové třídě Františka Malotína a klavírní třídě Ilji Hurníka se roku 1986 stal posluchačem AMU v Praze, kde studoval nejprve operní režii u Ladislava Štrose, poté dirigování u Radomila Elišky, Jiřího Chvály, Eduarda Fišera a Františka Vajnara a posléze cembalo ve třídě Zuzany Růžičkové. Současně navštěvoval i lekce herectví a mluveného projevu ve třídě Vítězslavy Waldové - Fryntové na Lidové konzervatoři. Po krátké stáži se r.1994 zařadil mezi studenty Hoogeschool de Kunsten Utrecht, kde pod vedením Siebe Henstry studoval hru na cembalo a historicky poučenou interpretaci staré hudby a studium uzavřel diplomem "Uitvoerend musicus". Své vzdělání si dále rozšířil mistrovskými kurzy u Johanna Sonnleitnera, Helmuta Rillinga a Kennetha Gilberta.
Současně se svojí dirigentskou činností se Spurný začal v době vysokoškolských studií úspěšně zabývat operní režií - v divadle DISK inscenoval v letech 1988 a 1990 aktovky Bohuslava Martinů, roku1990 Mozartovu Figarovu svatbu a roku 1991 světovou premiéru Bendova Lazebníka sevillského, kde poprvé spojil profesi režiséra a dirigenta. Pro festival Zámecké barokní léto Valtice inscenoval roku 1992 Gaglianovu Dafné a pro festival Mladá Smetanova Litomyšl Lortzingovu Zkoušku na operu, která byla zaznamenána Českou televizí. Roku 2000 připravil Spurný v prostorách historického zámeckého divadélka v Litomyšli pro festival Smetanova Litomyšl českou premiéru první dochované opery Euridice J. Periho, kdy ve funkci režiséra a dirigenta a ve spolupráci s choreografem Petrem Tycem dosáhl propojení moderní autorské choreografie s historicky poučenou interpretací.
V zahraničí se Vojtěch Spurný představil nejprve jako operní dirigent. V sezóně 1996 - 97 přijal nabídku opery v Göteborgu a nastudoval zde Rossiniho Cestu do Remeše, která byla kritikou označena za jednu z nejlepších premiér posledních 20 let. Roku 1998 vedl hudební přípravu a nastudování Gluckovy Alcesty pro Arnolda Östmana v Zámeckém divadle v Drottningholmu a v sezóně 2000 - 01 byl znovu pozván vedením göteborské opery, aby nastudoval Rossiniho Lazebníka sevillského, vřele přijatého publikem i kritikou. Roku 2002 se představil v Norské národní opeře a baletu v Oslo skandinávskou premiérou operní novinky Circus Terra skladatele Trygve Madsena.
V letech 1999-2004 byl Vojtěch Spurný stálým dirigentem Státní opery Praha a v sezóně 2002-2003 zde zastával funkci uměleckého šéfa. Během svého působení zde nastudoval či přestudoval 8 operních titulů, některé v českých či světových premiérách (Rossini-Turek v Itálii, Mozart-Cosi fan tutte, Zemlinsky-Es war einmal, Martinů-Voják a tanečnice, Mozart-Don Giovanni, Gazzaniga-Don Giovanni, Madsen-Circus Terra, Joplin-Treemonisha). Zejména uvedení Joplinovy opery se stalo důležitou událostí pražské operní sezóny 2002-03 a bylo velice oceněno domácí i zahraniční kritikou.
Vojtěch Spurný se rovněž intenzivně věnuje koncertní činnosti, a to nejenom jako hráč na historické klávesové nástroje (jako cembalista se úspěšně zúčastnil mezinárodních soutěží v Praze a Bruggách), ale i na čtvrttónový klavír. Je rovněž vyhledávaným komorním hráčem.
Vojtěch Spurný se věnuje rovněž pedagogické práci - je odborným asistentem na cembalovém oddělení pražské AMU (generálbas, interpretace barokní hudby, cembalová literatura, komorní hra) a v letech 1991-2009 působil též na mistrovských kursech festivalu Ticino Musica ve Švýcarsku (cembalo, klavírní spolupráce, operní kurs, vedení operního studia).
Premiéra pořadu je připravena na úterý 8. září v 19 hodin, reprízy si poslechněte ve čtvrtek 10.9. ve 22:00 a v sobotu 12.9. v 10:00.

Podcast