Americký jazzman slovenského původu Laco Décsi

Jazz na hradě


 

Od svého vstupu na profesionální hudební scénu před více než padesáti lety byl Laco Deczi jejím enfant terrible a punc výjimečnosti mu zůstal dodnes. Už tehdy směřoval jinam než takřka všichni, kteří v tehdejším Československu hráli jazz. Navzdory převládajícímu trendu intelektuálního, téměř akademicky ukázněného west coast jazzu, byly už Decziho amatérské bratislavské skupiny oddány explozivnímu hard bopu z opačného pobřeží Ameriky a on sám vyznával kult jeho tragicky zesnulého génia Clifforda Browna. Posedlostí touto stylovou orientací dokázal po příchodu do Prahy nakazit i mnohem starší zdejší kolegy, včetně guru českého moderního jazzu Karla Velebného. Když se stal v letech 1963-66 právoplatným členem jeho legendárního SHQ, rozšířil Velebný, podle vzoru eastcoastových comb, původně čtyřčlenné obsazení na kvinteto a zároveň tak uvolnil pojistku k časované mině, která měla už brzy explodovat. V repertoáru i na gramofonových nahrávkách SHQ se objevily první vlaštovky autentického hardbopu, převzaté od Decziho celoživotního vzoru Clifforda Browna. S nástupnickou vlastní skupinou Celula a po emigraci s její americkou podobou Celula New York dokázal poselství Brownovy trubky spojit do působivé symbiózy s elektrickou jazzrockou fúzí Milese Davise, v jejímž duchu se odvíjí Decziho hudba až do současnosti.
Českým filmovým divákům je Laco Deczi znám především ze svého účinkování ve filmu Kalamita režisérky Věry Chytilové z roku 1981. V roce 1985 emigroval do Německa a poté v roce 1987 odešel do New Yorku. 
Svou první desku, Laco Deczi & Cellula Quintet - Pietoso, vydal v roce 1969.  Deska byla nahrána ve studiu A pražského rozhlasu 7. - 13. listopadu 1968. Do května 2010 jich vydal 18. Od té doby jich má na svém kontě na dvě desítky.
Premiéru dalšího dílu cyklu Jazz na hradě, který připravuje a uvádí Karel Vágner, uslyšíte ve středu 5. listopadu v 19:00, reprízy ve čtvrtek 6.11. ve 12:00 a v pondělí 10.11. ve 22:00.

Podcast