Bach, ale i Martinů či Kalabis. Interpretační záběr cembalisty Mahana Esfahaniho je široký

V úterý 17. ledna 2023 zahraje v kostele sv. Šimona a Judy hudbu barokního velikána Johanna Sebastiana Bacha. Spolu s houslovou virtuoskou a profesorkou pařížské Schola Cantorum Florence Malgoire přednesou Bachovy Sonáty pro housle a cembalo.

Německý hudební skladatel Johann Sebastian Bach, jeden z největších hudebních géniů všech dob, proslul ve své době jako virtuos hry na klávesové nástroje, improvizátor a znalec varhan. Působil ve světských i církevních službách na různých místech Německa, ať už to bylo ve Výmaru, v Köthenu, či Lipsku. Mezi jeho nejznámější kompozice patří Braniborské koncerty, Dobře temperovaný klavír, Mše h moll, Matoušovy pašije, Vánoční oratorium, Hudební obětina, Goldbergovy variace a Umění fugy.

Pozornost si zaslouží i jeho ojedinělé sonáty pro housle a cembalo, které zazní v úterý 17. ledna v 19:30 v Kostele sv. Šimona a Judy v rámci cyklu FOK Stará hudba. Hrát je budou francouzská houslistka, pedagožka a dirigentka Florence Malgoire a íránsko-americký cembalista Mahan Esfahani, poslední žák první dámy cembala Zuzany Růžičkové.

profimedia-0731472453 Mahan Esfahani.jpg

(Mahan Esfahani © Profimedia)

„Pamatuji si, že když jsem poprvé slyšel Bachovu hudbu, říkal jsem si, že není možné, aby tahle hudba vzešla z jedné mysli. Sonáty pro housle a cembalo neslýcháme často. Uvádějí se sólové sonáty, partity pro housle a tak dále. Ale ty pro housle a cembalo tak často neslyšíme, protože vyžadují od obou hráčů opravdu hodně,“ říká Esfahani.

Florence Malgoire IMG_8489-scaled.jpg

(Florence Malgoire © FOK)

Mahan Esfahani se narodil v Teheránu v roce 1984, kde se pod vedením svého otce začal učit hrát na klavír. Jako teenager vyměnil klavír za hru na cembalo. Vystudoval muzikologii a historii na Stanfordově univerzitě v Kaliforni. Hru na cembalo studoval u Petera Watchorna na Morrissey College of Arts and Sciences, Boston College v Massachusetts a později v Praze u české cembalistky Zuzany Růžičkové. V letech 2008 až 2010 se stal nositelem ocenění Umělec nové generace (New Generation Artists), udělovaném stanicí BBC Radio 3 a v roce 2014 se dostal do užšího výběru soutěže o nejlepšího instrumentalistu roku, vyhlašovanou britskou Královskou filharmonickou společností a rovněž soutěže o cenu Umělec roku 2014, vyhlašovanou hudebním časopisem Gramophone. V obou soutěžích nakonec slavil prvenství v hudebním oboru cembalo.

Jak Mahan Esfahani vzpomíná na Zuzanu Růžičkovou, proč v posledních letech žije v Praze a jak nahlíží na problematiku autentické interpretace prozradí v rozhovoru s Martinou Klausovou, který bude mít premiéru v neděli 15. ledna 2023 v 16:30. Repríza je připravena na pondělí 16. 1. na 11:30. Dozvíte se i jaký má názor na postavení cembala v 21. století a na moderní literaturu pro tento nástroj.

IG_1080x1080_FOK_41.jpg

Úvodní foto: Mahan Esfahani (© Kaja Smith)

Podcast