Kostel sv. Šimona a Judy rozezní lidové inspirace v hudbě Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů

Sopranistka Martina Janková a barytonista Tomáš Král za klavírního doprovodu Ivo Kahánka přednesou výběr z Janáčkovy Moravské a Ukvalské lidové poesie v písních a Martinů Písniček na jednu a na dvě stránky.

Jméno Leoše Janáčka je jedním z těch, která proslavila českou hudbu po celém světě. Jeho vrcholná díla znějí na všech významných pódiích světa, ať už je to jeho Glagolská mše, či Sinfonietta, a podobně jeho opery - Její pastorkyňa, Káťa Kabanová či Příhody lišky Bystroušky - znají milovníci operního divadla napříč kontinenty.

K Janáčkovi ovšem neodmyslitelně patří i jeho práce folkloristická. Inspirací mu byla především rodná Morava, ale jeho etnomuzikologické zájmy sahaly i za hranice českých zemí. Janáček je vedle Bély Bartóka druhým nejvýznamnějším představitelem klasické hudby 20. století, který se výrazně inspiroval studiem lidové kultury. Ať na rodném Lašsku nebo milovaném Slovácku, všude tam se Janáček snažil za pomoci spolupracovníků zapisovat lidové písně a čerpat z jejich charakteru ve své tvorbě. Díky jeho sběratelské vášni se nám dochovalo bohatství nádherných písní, a to jak v notovém zápisu, tak dobových zvukových záznamech. Nejkrásnější z nich vybral do cyklů Moravské a Ukvalské lidové poesie v písních.

I pro dalšího z českých velikánů - Bohuslava Martinů - byly jedním z nejsilnějších pramenů inspirace lidové písně. Je známo, že skladatel na svých cestách vozil s sebou rozsáhlou sbírku moravských lidových písní Františka Sušila, a právě z ní pochází většina lidových textů Martinů Písniček na jednu a na dvě stránky a Nového špalíčku. Martinů (podobně jako Dvořák ve svých Moravských dvojzpěvech) zkomponoval k těmto cyklům vlastní nápěvy a doprovod, ovšem hluboká inspirace lidovou hudbou, její rytmikou, melodikou i harmonickými postupy je v nich nepřeslechnutelná. Tyto Martinů cykly vznikly na počátku čtyřicátých let v americkém exilu, uprostřed 2. světové války, a představovaly pro Martinů a jeho krajany spojení s domovem. Jan Masaryk tyto písně často uváděl se sólistkou Metropolitní opery v New Yorku, sopranistkou Jarmilou Novotnou.

Janková & Král – Písňový večer v Kostele sv. Šimona a Judy

Martina_Jankova_DSC2290_RGB.jpg

Foto: Martina Janková (© Archív FOK)

Na dalším koncertě jednoho z komorních cyklů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK zazní v úterý 31. ledna v Kostele sv. Šimona a Judy výběr z těchto Janáčkových a Martinů cyklů - tedy z Moravské a Ukvalské lidové poesie v písních a Písniček na jednu a na dvě stránky. Přednesou je sopranistka Martina Janková a barytonista Tomáš Král za klavírního doprovodu Ivo Kahánka. Kromě toho Ivo Kahánek zahraje i několik Janáčkových a Martinů sólových klavírních skladeb.

Tomáš Král.jpg

Foto: Tomáš Král (© Barbara Dietl)

Co spojuje tyto tři interprety, když každý z nich žije v jiném koutě světa, a jaký má vztah klavírista Ivo Kahánek k folklóru a hudbě Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů? A jak došlo ke spolupráci s Martinou Jankovou a Tomášem Králem na těchto písňových cyklech, které společně také nahráli na CD?

Kahanek_ok.jpg

Foto: Ivo Kahánek (© Dušan Martinček)

I to Ivo Kahánek prozradí v rozhovoru s Martinou Klausovou, který bude mít premiéru v neděli 29. ledna 2023 v 16:30. Repríza je připravena na pondělí 30. 1. na 11:30.

Úvodní foto: Ivo Kahánek, Martina Janková, Tomáš Král (© Barbora Králová, Supraphon a.s.)

Podcast