Lásky čas. S hudbou Richarda Wagnera a Antonína Dvořáka

V úvodu května uvede Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK Wagnerovy písně, které skladatel napsal na texty své múzy Mathilde Wesendonck. Orchestr bude řídit německý dirigent Claus Peter Flor.
Ve středu 3. a ve čtvrtek 4. května zazní ve Smetanově síni Obecního domu program nazvaný Lásky čas, který je sestaven z děl výrazného představitele romantismu, hudebního skladatele Richarda Wagnera a českého velikána Antonína Dvořáka. Z Wagnerova díla zazní předehra k opeře Tannhäuser a Pět písní na básně Mathildy Wesendonckové, z Dvořákova díla to bude Symfonie č. 5 F dur. Sólistkou večera bude sopranistka Sarah Traubel a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK bude řídit německý dirigent Claus Peter Flor.

- Sarah Traubel (©Harald Hoffmann)
A právě Claus Peter Flor bude hostem rádia Classic Praha v neděli 30. dubna v 16:30. V rozhovoru s Martinou Klausovou prozradí, jaký je jeho vztah k české hudbě, které z Dvořákových symfonií si cení nejvíce a další podrobnosti k programu, které s Pražskými symfoniky provede. Repríza je připravena na pondělí 1.5. v 11:30.

- Claus Peter Flor (©Peter Rigaud)
Dirigent Claus Peter Flor vystudoval housle a klarinet
Claus Peter Flor studoval hru na housle a klarinet na Konzervatoři Roberta Schumanna ve Zwickau. Ve studiu hudby pokračoval na Hudební akademii Franze Liszta ve Výmaru a na HAMU Felixe Mendelssohna Bartholdyho v Lipsku. Později studoval dirigování u Rolfa Reutera a Kurta Masura.
V letech 1981-1984 byl šéfdirigentem Suhl Philharmonic Orchestra, v letech 1984-1991 působil jako šéfdirigent Konzerthausorchester Berlin. V letech 1991 až 1996 byl hlavním hostujícím dirigentem Tonhalle Orchestra Zürich. V letech 1991 až 1994 byl hlavním hostujícím dirigentem Philharmonia Orchestra a v roce 2003 se stal hlavním hostujícím dirigentem Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi. Působil také jako hlavní hostující dirigent Dallaského symfonického orchestru (2008-2014) a v letech 2008-2014 byl hudebním ředitelem Malajské filharmonie.
Děj v pořadí páté Wagnerovy opery Tannhäuser se odehrává v Durynsku, konkrétně na hradě Wartburg a v jeho okolí. Světová premiéra se konala 19. října 1845 v Královském dvorním divadle v Drážďanech, dnešní Semperoper. Předehra k tomu dílu se stala oblíbeným koncertním kusem, pravidelně uváděným na symfonických koncertech.
Kdo byla Wagnerova múza Mathilde Wesendoncková
Pět písní na slova Mathildy Wesendonckové zkomponoval Richard Wagner v letech 1857–1858 v době, kdy pracoval na operách Valkýra a Siegfried. Cyklus jako celek byl poprvé uveden v roce 1862.
S německou básnířkou a spisovatelkou Mathildou Wesendonckovou a jejím manželem Ottou se Wagner seznámil v roce 1852. Agnes Mathilde Luckemeyerová se narodila v roce 1828 v Elberfeldu (dnes součást Wuppertalu) v německém Porýní. V roce 1848 se provdala za obchodníka s hedvábím Otto Wesendoncka, který byl velkým obdivovatelem Wagnerovy hudby. Poté, co se manželé s v roce 1852 v Curychu setkali se skladatelem, dal Wagnerovi k dispozici chatu na svém panství. V roce 1857 se Wagner do Mathildy zamiloval. Není známo, zda jeho náklonnost opětovala stejnou měrou, ani zda románek - pokud k němu vůbec došlo - byl někdy dovršen. Nicméně tato epizoda inspirovala Wagnera k tomu, aby odložil práci na Prstenu Nibelungově (v níž pokračoval až za dalších dvanáct let) a začal pracovat na Tristanovi a Isoldě.
V roce 1858 zachytila Wagnerova manželka Minna romantický dopis, který Wagner psal Mathildě. Po následné konfrontaci odjel Wagner sám z Curychu do Benátek. Minna odjela do Drážďan ke své rodině. Před odjezdem do Drážďan napsala Mathildě: "Musím Vám s krvácejícím srdcem sdělit, že se Vám podařilo odloučit ode mne mého manžela po téměř dvaadvaceti letech manželství. Kéž tento ušlechtilý čin přispěje k Vašemu duševnímu klidu, k Vašemu štěstí." Ve svých autobiografických vzpomínkách Mathilde později psala o Wagnerově pobytu v Curychu, ale o potížích s Minnou se nezmínila.
Dvořákova Symfonie č. 5 F dur vznikla v časovém rozpětí pouhých šesti týdnů a představuje zlomové dílo v utváření skladatelova osobitého stylu. Je dovršením řady autorových raných symfonií a zároveň počátkem řady Dvořákových vrcholných symfonií. Symfonie měla premiéru v březnu 1879 v Praze pod taktovkou Adolfa Čecha. Teprve po dlouhé přestávce devíti let se dočkala svého prvního zahraničního provedení: 7. dubna 1888 ji v londýnském Křišťálovém paláci uvedl dirigent August Manns.
Úoto: Claus Peter Flor (©archiv FOK)