Lukáš Vondráček má "nevděčný" Dvořákův koncert rád

Zahraje jej spolu s Pražskými symfoniky ve Smetanově síni 30. a 31. března.

Ve středu 30. a ve čtvrtek 31. března v 19:30 proběhnou ve Smetanově síni Obecního domu další z orchestrálních koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. V programu zazní symfonická báseň Šumařovo dítě Leoše Janáčka, inspirovaná baladou Svatopluka Čecha, symfonická báseň Psyché Césara Francka a v druhé polovině večera Koncert pro klavír a orchestr g moll opus 33 Antonína Dvořáka. Orchestr bude řídit hlavní hostující dirigent FOK Jac van Steen, klavírní part ve Dvořákově kompozici provede skvělý český klavírista Lukáš Vondráček.

Zatímco Dvořákovo dílo pro sólový klavír i jeho komorní skladby s klavírem tvoří poměrně významnou část skladatelova uměleckého odkazu, Klavírní koncert g moll představuje jediné dílo pro klavír a orchestr v celé Dvořákově tvorbě. Navíc sólový part tohoto klavírního koncertu je ve své původní podobě mimořádně technicky náročný, přičemž z hlediska posluchače není až tak efektní a nepůsobí tak virtuózně jako například koncerty Ference Listza, Fryderyka Chopina či Sergeje Rachmaninova. Pro klavíristy tak toto dílo může znamenat poměrně nevděčný úkol: velké úsilí vynaložené na nastudování i samotné provedení díla není vyváženo patřičným efektem. Není tedy divu, že v český klavírista a klavírní pedagog Vilém Kurz se rozhodl upravit klavírní part tak, aby více odpovídal konvenční představě o klavírní sazbě a byl lépe hratelný. V této verzi Dvořákův koncert poprvé zazněl v roce 1919 a nějakou dobu se v této podobě udržel i v klavírním repertoáru.

V jaké verzi zazní Dvořákův klavírní koncert na dvojici večerů ve Smetanově síni, prozradí sám Lukáš Vondráček v rozhovoru s Martinou Klausovou, který bude mít premiéru v neděli 20. března v 16:30. Repríza je připravena na pondělí 21.3. v 11:30.

Lukáš Vondráček se také svěří se svým osobním vztahem nejen k tomu Dvořákově koncertu, ale i ke klavírním dílům dalších českých skladatelů - Bedřicha Smetany, či Josefa Suka. Zavzpomíná i na svou dosavadní spolupráci s nizozemským dirigentem Jacem van Steenem či zkušenosti, které mu přinesl pobyt v americkém Bostnu. Najde i paralelu mezi svým a Dvořákovým pobytem za velkou louží ?

Foto: Profimedia

Podcast