Mezi kontrabasem a varhanním pozitivem

Zástupce vedoucího skupiny kontrabasů FOK Michal Novák má uměleckou duši a nezvyklé koníčky.

Michal Novák studoval hru na kontrabas na Pražské konzervatoři u prof. Květoslava Borovičky a prof. Jiřího Valenty, jehož je i absolventem. Poté pokračoval v magisterském studiu na pražské AMU u docenta Jiřího Hudce. Během studií se úspěšně zúčastnil i řady mezinárodních soutěží Gregorova soutěž (4. místo), Mezinárodní interpretační soutěž Brno 2002 a 2005 (3.místo). Po studiích byl stážistou České filharmonie, v Symfonickém orchestru hl. m. Prahy FOK působí od 1.4.2004, nyní jako zástupce vedoucího skupiny kontrabasů. Je rovněž vyhledávaným komorním hráčem, v roce 2001 stál u zrodu komorního souboru Hipocondria ensemble.

Ve volném čase se zabývá stavbou varhanních pozitivů ve své vlastní varhanářské dílně Sandrik Giovannino de Provolone. Ta se specializuje na výrobu historicky autentických nástrojů při využití moderních postupů a dokáže postavit dle požadavků varhany doslova na míru.

V rozhovoru na Classic Praha Michal Novák vysvětlí, proč se sólový kontrabas ladí výše než kontrabasy v orchestru, kdo byl Domenico Dragonetti a poodhalí, jak náročný je pro kontrabasisty part závěrečné věty Beethovenovy Deváté symfonie. Prozradí i to, že FOK chystá online komorní koncert hudby napříč žánry, kterou složili členové FOK, a že i on sám už má na svém kontě několik především vokálně-instrumentálních skladeb.

Co ovlivnilo jeho výběr hudebního nástroje, kterému se věnuje, a umí on sám hrát i na varhany, které staví ? Pro kterou svou kolegyni z FOK napsal sólový koncert, který zazní na zmiňovaném online vystoupení Pražských symfoniků ?

To vše se dozvíte v rozhovoru Michala Nováka s Martinou Klausovou, který si můžete poslechnout v neděli 4. dubna v 16:30 nebo v pondělí 5. dubna v 11:30.

Foto: Archív FOK

Podcast