Bílá hudba v černém světě

Slavná auditoria

Zulu, ndebele, xhosa, tshwana, tsonga.... Oficiálních jazyků současné Jihoafrické republiky je celkem jedenáct,  včetně afrikánštiny a angličtiny. Podobně pestrá je tamní kultura v nejširším smyslu slova, od módy po literaturu, výtvarné umění, divadlo, tanec či hudbu. Zní tady, na venkově a ve městech, vše možné: různorodý folklór domorodých obyvatel, církevní gospely, importované muzikály, operní či symfonická tvorba. Jakou má takzvaně vážná hudba v takto široké škále důležitost a podobu? Kde a jak se provozuje? A co se hraje?

Jižní Afrika měla jeden z prvních rozhlasových symfonických orchestrů na světě. Vznikl už v roce 1925 v rámci mediálního impéria se sídlem s Johannesburgu, které kromě rozhlasové vysílání zajišťovalo i vydávání většiny novin a časopisů, aby se postupem doby výrazně orientovalo na televizi. Kromě rozhlasových symfoniků dodnes existuje také například komorní orchestr v hlavním městě Pretorii, dva velké orchestry v Kapském Městě a v Durbanu a rovněž poloprofesionální tělesa ve městech Bloemfontain a Port Elizabeth. Nejznámější a zřejmé též nejkvalitnější je ovšem Johannesburgská filharmonie, která vznikla -  na troskách rozhlasového orchestru - roku 2000; ten se ostatně v podmínkách nové Jihoafrické republiky vůbec jeví jako přelomový. Zjednodušeně řečeno, poslední desetiletí minulého století bylo věnováno budování nového státu: zrušil se apartheid, proběhly svobodné volby, prezidentem se stal muž černé pleti; schválena byla demokratická ústava, k vyrovnání se s minulostí byl ustanoven zvláštní tribunál. A teprve poté, co byly položeny – alespoň v teorii, když už ne vždycky v praxi – nové společenské základy, přichází čas pro činy v oblasti kultury. V Johannesburgu jako nesporné metropoli společenského a ekonomické života země se tento fakt odráží na samém prahu třetího tisíciletí ve dvou oblastech. Vzniká kvalitní baletně taneční scéna a  městská  filharmonie. Čítá pětašedesát členů a provozuje nejrůznější hudbu od ryze klasické až po výlety do oblasti jazzu či filmové muziky. Páteř dramaturgie tvoří skladby evropských skladatelů více či méně dávné minulosti neboli – jak kdosi trefně, i když v rovině faktů nepřesně poznamenal – „bílá hudba v černém světě.“

Více o Johannesburgské filharmonii prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 10. července v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 13.7. ve 22:00 a v sobotu 15.7. v 10:00.

Podcast