Černý muž s bílým kapesníkem

Slavná auditoria

Když v březnu 1965 uchvátil beznadějně vyprodanou Lucernu, bylo mu zřejmě necelých pětašedesát. Neví se totiž přesně, kdy se Louis Armstrong zvaný Satchmo či také Pops vlastně narodil. Sám vždy uváděl datum 4. července 1900. Jenomže tento údaj může mít háček. S oblibou se jím totiž tehdy oháněli v Americe ti, kteří ve skutečnosti neměli ani rodný list. Především občané černé pleti. Potomci dávných otroků.  Křivdu, kterou v duchu nesli úkorně, navenek přebíjeli vlasteneckým odkazem ke Dni nezávislosti. Okázalým gestem, adresovaným bílé většině: „Patříme sem jako vy, také jsme tady doma!“

I tento zdánlivý detail, nejasnost v datu narození, vypovídá cosi důležitého – a přitom často opomíjeného – o  Louisi Armstrongovi. Odkazuje k rozporuplnému postoji, jaký měl tento muzikant, kapelník, zpěvák a bavič k rasové otázce ve Spojených státech amerických. Jak vnímal své místo v tamní společnosti – a kam  okolní svět zařazoval jej. Toto téma, po leta zametané pod koberec, oživil nález magnetofonových pásků, jimž Armstrong svěřoval své postřehy a myšlenky. Celkem se jich zachovalo šest set padesát – v krabicích, na které trumpetista maloval osobité koláže. Mluví o svých přátelích, o svých láskách, ale taky o barvě svojí kůže a o rasismu.

Mnohé o něm prozradí i Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 13. května v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 16.5. ve 22:00 a v sobotu 18.5. v 10:00.

Partnerem pořadu Slavná auditoria je Opera+.

 

Podcast