Do pozice generálního ředitele newyorské Metropolitní opery byl Peter Gelb jmenován v roce 2006 a má v ní setrvat do roku 2027.

Cyklus Slavná auditoria se bude věnovat čas od času i portrétům čelných postav ve vedení symfonických orchestrů i operních domů. Generálním ředitelům, špičkovým manažerům.

Je asi logické, že čím déle a čím podrobněji se člověk zabývá tím, co – a proč a jak – zní z operních jevišť či z koncertních pódií, tím víc ho začíná zajímat i jejich zázemí, zákulisí.
- Vnikání do pavučiny přátelství, lásek, řevnivosti a intrik. Mezi pěvkyněmi a pěvci, členkami a členy orchestrů, dirigenty, sbormistry. To vše přirozeně existuje v každém jiném povolání, ovšem v uměleckých kruzích možná emotivněji. Coby jev zároveň pomíjivý spolu s jeho protagonisty a nadčasový v letitém provozu operních domů či symfonických těles.

Proto se cyklus Slavná auditoria bude věnovat čas od času i portrétům čelných postav v jejich vedení. Generálním ředitelům, špičkovým manažerům. Rozuměj nejvyšším úředníkům, nikoli hudebním ředitelům.

Co ale o nich vyprávět jiného, než jak si vychutnávají život v horních patrech, řeknete si. Pravý opak je často pravdou. Každý či každá z nich se museli do své pozice tak či onak proklestit. Ovšem ani sebelepší manažerské vzdělání, všechny kurzy a poučky světa vás nepřipraví na to, co je ve vedoucím postavení tím nejtěžším. A to je práce s lidmi.

Profesní osudy osobností jako byli Dominique Meyer, Gerard Mortier, Alex Beard, ale také Stéphane Lissner, Ioan Holender, Gotz Fridrich, Jurgen Flimm anebo Clemens Hellsberg, proto nabízejí zajímavé příběhy. Svědectví o tom, jak je průběžná práce na projektech co chvíli nečekaně – a nejednou brutálně – přerušena nutností řešit konflikty, aféry, skandály. Jak se zachovat? Jak najít - místo nárazu do zdi - dveře, kterými se dá projít k řešení? Jak využít okno příležitost k nápravě a k dalšímu rozvoji? To vše jsou přece dramata lidská i profesionální, která si zaslouží zkoumat a popsat.

Jedním z důkazů, že top manažer či manažerka dokáží odolávat stresům a uskutečňovat vize, je délka jejich pobytu v šéfovské kanceláři. Pokud tam v ostré konkurenci dlouhodobě obstojí, vesměs to znamená, že jsou vždy o krok vpřed. Že vývojem nejsem vlečeni, nýbrž jej sami určují.

profimedia-0004211077 metropolitní opera.jpg

Zjevně k takovým postavám patří Newyorčan Peter Gelb. Do pozice generálního ředitele tamní Metropolitní opery byl jmenován v roce 2006 a má v ní setrvat do roku 2027. Klobouk dolů.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 23. ledna v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 26. 1. v 22:00 a v sobotu 28. 1. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast