Hanácká metropole plná hudby

Od roku 1996 se píše historie Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci.

Historické centrum města Olomouc i jeho barokní skvosty vyzařují silný duchovní signál. Na horizontu této hanácké metropole se rýsuje Klášterní hradisko, pár kilometrů severně od Olomouce stojí Svatý Kopeček s jeho poutní dominantou. Olomouc i jeho okolí mají silnou arcibiskupskou minulost. Ani zdaleka to nebývalo jen sídlo vojenských posádek včetně příslušných opevnění. Či univerzitní centrum vzdělanosti. Duchovní rozměr převažoval.

Proto neudiví, že už od roku 1994 zde existuje Podzimní festival duchovní hudby. Proč nevznikl ještě dřív, je zřejmé: předchozí režim vše, co páchlo církví, potlačoval. A postihlo to nejednou i hudbu, která přitom vyzařuje svébytné hodnoty, nikoli ideologii.

Ať tak či onak, historie Podzimního festivalu duchovní hudby se v Olomouci píše od zmíněného data. A od roku 1996 je na jeho webových stránkách pečlivě zaznamenávána. Věrný svému názvu, koná se vždy od konce září zhruba do poloviny října. Což bývá pro kulturu obecně a hudbu zvlášť snad nejlepší období sezóny. Všichni jsou po letní odmlce odpočinuti a nažhaveni – jak interpreti, tak publikum… Třetí ročník mu v olomouckých kostelích či chrámech nabídl pět dramaturgicky vyprofilovaných večerů. Podobný počet se dlouho udržoval; Podzimní festival duchovní hudby víceméně přežil i covidový rok 2020 a o rok později se rozmáchl k počtu devíti koncertů.

A že je má kde pořádat. Nemusí – a vzhledem k festivalovému zaměření nechce – využívat koncertní sál Reduta na Horním náměstí, mimochodem sídlícím níže než sousední zvané Dolní. V Redutě má své hlavní působiště Moravská filharmonie Olomouc. Duchovní festival si zato může vybírat z bohaté nabídky jiných prostor. Město se může pyšnit úctyhodným počtem sedmadvaceti duchovních svatostánků různé velikosti a stáří. To už je výběr, ze kterého lze uspokojivě vycházet, takže výlety například do Prostějova jsou spíše vzácností. Zkrátka, nejsou zapotřebí…

Doložitelné dějiny festivalu zmiňují jako první koncert datum 24. 9. 1994. Zazněly dvě skladby. Pergolesiho Stabat Mater a Mozartova Korunovační mše. A už tenkrát u toho byl – s taktovkou v ruce – duchovní otec festivalu. Jeho spoluzakladatel a následně dlouholetý dramaturg. Dirigent Stanislav Macura.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 13. prosince v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 16.12. v 18:00 a v sobotu 18.12. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast