Heil Wagner
Slavná auditoria
Nikdo věrohodně nedokázal, zda hudba Richarda Wagnera zněla
za druhé světové války v Dachau; je však svědecky dokázáno, že jí v letech 1933
až 1934 krmili první, vesměs politické vězně německých koncentračních táborů v
naději na jejich údajnou převýchovu. Máme kvůli tomu odsuzovat skladatele,
který podle mnohých svou operou Tristan a Isolda otevřel moderní, atonální hudbě brány dokořán? Rozhodně nikoli. Vždyť
dílo zemřelého autora může být, a leckdy také lecjak bývá, svévolně zneužito,
protože je to snadné - dotyčný se už
nemůže bránit. Jenomže v případě Richarda Wagnera se bohužel vyskytují jiné
pádné důkazy, které dokládají, že si jej Adolf Hitler neoblíbil jen tak
náhodou. Těmi je především jeho publicistická činnost, korunovaná esejí nazvanou
Židovství v hudbě. Skladatel ji poprvé zveřejnil roku 1850 pod anonymem,
ale o devatenáct let později ji už podepsal.
A právě kontroverzní osobnosti Richarda Wagnera, jeho
životním osudům a jeho hudbě se bude v dalším
díle pořadu Slavná auditoria věnovat
hudební publicista Jiří Vejvoda.
Premiéra pořadu je připravena na pondělí 29. ledna v 19:00, reprízy
na čtvrtek 1. 2. ve 22:00 a sobotu 3. 2. v 10:00.