Hudba, spolupráce a bezpečnost

Slavná auditoria

Když před lety plánovali v Helsinkách vzorové sídliště Tapiola, řídili se dvěma zásadami. Úctou k přírodě a úctou k člověku. Ačkoli Finsko oplývá lesy, zadavatel trval na to, aby architekti navrhovali obytné domy s maximálním ohledem na okolní smrky či břízy. Čím víc jich na místě zůstane, tím lépe! Vznikl areál, v němž se beton musel podřídit zeleni. Některé domy se kvůli tomu tvarově vlní a lámou, což výrazně zlidšťuje prostředí. A cesty pro pěší nikdo předem slepě nezakreslil a nenařídil. Prostě vysadili trávu a nechali obyvatele, aby si sami vyšlapali nejkratší, nejvýhodnější trasy, z nichž teprve potom vznikly chodníky... Takový je  skandinávský design v praxi. Jednoduchý až prostý. Elegantní a vkusný. Šetrný k životnímu prostředí i k rozpočtu měst, obcí či jednotlivců. Jen zřídka tam člověk najde stavbu, která by se těmto zásadám svou okázalostí vymykala. A pokud vznikla, nepatří k finským chloubám, přestože ji vytvořil světově proslulý architekt. Finové se raději ztotožní s dílem mladičkého tvůrce, který se budování pokorně podřídil okolí.

Mezi těmito dvěma přístupy probíhá dělící čára, jež staví do protikladu dvě místa, do nichž se v Helsinkách soustřeďuje koncertní život. Známější ve světě je rozměrná Finlandia Hall, kterou na přelomu 60. a 70. let minulého století navrhl  proslulý architekt Alvar Aalto. Cennější však dnes připadá odborníkům i běžným divákům Helsinské hudební centrum, přestože v první dekádě našeho století nevznikalo snadno.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 25. února v 19:00, reprízy na čtvrtek 28.2. ve 22:00 a sobotu 2.3. v 10:00.

Podcast