Hvězdná sestava pěvců na Classic Praha

Bryn Terfel, Dmitri Hvorostovsky, Elina Garanča, ale i náš Jan Martiník. Všechny tyto skvělé pěvce spojuje účast v soutěži BBC Cardiff Singer of the World.

Co potřebujete, pokud byste se rozhodli uspořádat hudební soutěž, neřku-li v ní pravidelně pokračovat? Ať už půjde o klání hudebníků hrajících na nejrůznější nástroje, dirigentů či pěvkyň a pěvců. Každopádně těch položek budete potřebovat spoustu.

Úvodem nápad, jak se odlišit, protože soutěží v této oblasti jsou desítky. Pak peníze, abyste mohli svůj nápad uskutečňovat. To znamená platit festivalový tým složený z uměleckého vedení, ze štábu produkčních a nejspíš i z externích konzultantů.

Rovněž musíte nějak odměnit porotu či spíš poroty, pokud se koná zprvu tzv. předvýběr a teprve poté finálová kola. Zásadně by to měli být porotkyně a porotci kvalitní, respektovaní. Vždyť každý či každá soutěžící, respektive jejich manažeři či rodiče, hodnotí kvalitu soutěže i z hlediska obsazení poroty. Vědí totiž, že pokud někoho ocení klíčoví lidé z oboru, bude mít takové „razítko“ svůj význam. A může se proměnit v trampolínu, ze které se laureát, laureátka odrazí do výšin.

Ale stále chybí položka naprosto nezbytná. Samotní soutěžící, protože – kde nejsou soutěžící, a to v dostatečném množství a pokud možno ze všech koutů světa, tam není soutěž hodná tohoto označení. Zde se organizátor dostává k rozlousknout rébusu, který zní: kde a jak ty slibné adepty vavřínů sehnat? Jak zajistit, aby byli – v rámci jejich uměleckého zaměření a soutěžního věku – na co nejlepší úrovni? Jistě lze soutěž prostě vyhlásit do světa a čekat. Může však přijít trpké zklamání, pokud by nebyla lákadlem ohromná finanční odměny pro vítěze, což ovšem znamená mít dlouhodobě štědré mecenáše. Není proto chytřejší, výhodnější se alespoň pro první ročníky spojit s důvěryhodnými partnery, kteří vám nominují účastníky soutěže?

V 60. letech 20. století si nadějně zadělalo na úspěch Concertino Praga. Mezinárodní rozhlasová soutěž mladých hudebníků, pořádaná tehdejším Československým rozhlasem. Tem oslovil rozhlasové stanice různých zemí, aby mladé soutěžící hudebnice a hudebníky vybraly – a dodali demo nahrávky. Možná se tím skoro o dvacet let později inspirovalo klání jak rozhlasové, tak – protože doba pokročila - především televizní. Zaměřené na pěvkyně a pěvce z celého světa. O jaké jde?

Jmenuje se BBC Cardiff Singer of the World. A v jednom z ročníků dosáhl na vavříny náš basista Jan Martiník.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 27. prosince v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 30. 12. v 18:00 a v sobotu 1. 1 .2022 v 10:00.

Podcast