Kdo uteče, ten vyhraje

Ukrajinsko-litevská dirigentka Dalia Stasevska

Do převratných událostech na přelomu 80. a 90. let nejen ve východní Evropě, ale v samotném Sovětském svazu nechybělo mnoho, když se – v samém závěru roku 1984, jmenovitě 30. prosince – narodila v Kyjevě budoucí dirigentka Dalia Stasevska. Otec byl Ukrajinec, matka Litevka, oba umělci, ovšem působící nikoli v hudbě, ale ve výtvarném umění. Každopádně v hlavním městě tehdejší Ukrajinské sovětské socialistické republiky nezůstali po narození dcery dlouho.

Přesunuli se do estonského Tallinu, zřejmě s úmyslem tam zakotvit. Když ale přišly revoluční změny, využili jich k přesídlení do Finska. Tam, mimochodem, převládá ve výslovnosti dirigentčina příjmení varianta znějící Staševska, které se přidržím, neb je mi bližší. Jakkoli je mi známo, že v anglosaském světě, kam se později také probojovala, bývá nazývána Stasevska. Což mi, přiznávám, činí potíže.

Ať tak či onak, ve Finsku, zprvu v Tampere a poté v Helsinkách, se Dalia vydala vstříc své hudební budoucnosti. Věnovala se hře na housle a vystudovala tento obor na konzervatoři. Zároveň ji uhranula dirigentská profese. A soudě podle toho, jak rázně a sebevědomě si dnes počíná při práci na dirigentském stupínku, měla k ní odjakživa též osobnostní sklony. Své názory si zjevně umí prosadit jak v hudbě, tak v širších společenských souvislostech, o čemž budiž zmínka později.

Abychom si úvodem upřesnili, s kým máme tu čest, je třeba hned zmínit několik klíčových bodů, ne-li průlomů, v kariéře Dalii Stasevské. Vesměs při jejich dosažení byla první ženou v dějinách, která se buď u konkrétního hudebního tělesa anebo při specifické události prosadila. Jmenovitě. Jako první žena v historii Symfonického orchestru BBC byla jmenována hlavní hostující dirigentkou. Dvakrát po sobě dirigovala v čele tohoto respektovaného tělesa ikonickou Last Night of The Proms, jakkoli se to poprvé neobešlo bez skandálu. Ve finském Lahti stanula – opět historicky jako první žena – v čele místního Symfonického orchestru. A nejspíš byla i premiantkou v roli ženy dirigující doprovodný orchestr při slavnostním udělování Nobelových cen.

Dalia Stasevska přitom ovšem není jen vyhledávanou dirigentkou symfonické hudby jak v Evropě, tak s úspěšným odskoky do zámoří, ale též při operních produkcích především ve skandinávských státech. Na kontě má například provedení Janáčkovy Lišky Bystroušky.

Více prozradí Jiří Vejvoda v pořadu, jehož premiéra je připravena na pondělí 22. srpna v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 25.8. v 22:00 a v sobotu 27.8. v 10:00.

Foto: Jarmo Katila

Podcast