Klasika v metropolích samby. Areál Cidade das Artes a komorní sál Cecílie Meireles v Rio de Janeiru

Sedmimiliónové město Rio de Janeiro není jen symbolem samby, ale najdeme tu i dvě místa zasvěcená klasické hudbě.

„Tenkrát jsem neměla tvář jako dnes,“ napsala brazilská básnířka Cecília Meireles ve své zpovědi ve volném verši nazvané Portrét, a pokračovala: „Tvář nyní už klidnou, smutnou, průzračnou, ani ten prázdný pohled a trpká ústa...“

Jaký je důvod této citace v pořadu zaměřeném na koncertní sály? Vydáme se totiž na dalekou pouť až do Rio de Janeira. V tomto takřka sedmimiliónovém lidském mraveništi se – kromě všeho jiného na čele s všudypřítomným tancem samba – nachází také dvě místa, dva prostory zasvěcené klasické hudbě. Buď výhradně, anebo z valné části. Řeč je o Komorním sále Cecílie Meireles a o areálu nazvaném Město umění neboli Cidade das Artes.

Liší se od sebe vším, co si můžeme přestavit. První sál je historicky cenný, na první pohled útulný, původně vzniklý pro jiné účely než je hudba; sídlící v rušném centru města; nevelký a spjatý názvy svých vnitřních prostor se dvěma ženami – umělkyněmi. Jak zmíněnou básnířkou, ale také výbornou brazilskou klavíristkou.

Druhý je naopak velice moderní, zvenčí syrově betonový, zasvěcený jevištnímu umění od samého začátku; sídlící mimo centrum, na břehu moře a svým vznikem spjatý se dvěma muži – místním primátorem a francouzským architektem. A to ještě v pozadí se vyskytoval další, jenž se stal předmětem sporů.

Každopádně ve svém propojení, ve svém prolnutí na dálku tvoří nevelký Koncertní sál Cecílie Meireles a rozlehlé Město umění v brazilském hlavním městě oázu věnovanou klasice. A to není málo v národě, zaměřeném v hudební rovině mnohem víc na sambu v mnoha podobách, případně na jazz či rozmanitý folklor a další žánry.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 5. prosince v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 8. 12. v 22:00 a v sobotu 10.12. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast