Na počátku byl Žerotín

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Olomouc.

Freude, Freude, vždycky na tě dojde….říkává se žertem. Ale na naší cestě za Mezinárodním hudebním festivalem Dvořákova Olomouc o něm padne zmínka hned úvodem. Jak je to možné? Kde je souvislost?

Festival pořádá druhá nejstarší filharmonie v České republice. A tou je, možná pro leckoho překvapivě, ta Moravská s velkým M, sídlící na olomouckém Horním náměstí v domě zvaném podle jeho koncertního sálu Reduta. Mimochodem, srovnání stáří hudebních těles, věnujících se v naší zemi klasické hudby, není úplně jednoduché – jde o rozdělení mezi filharmonické a symfonické orchestry, které navíc vývoj zamlžuje, ale též o jejich přejmenovávání… To vše rozklíčovat není snadné. Vraťme se proto když ne hned do domu Reduta, tak do kavárny sídlící vedle něj.

Psal se tok 1886, když do ní několik týdnů chodíval denně třicetiletý Sigmund Freud. Prožíval podnětné období. Vrátil se z ročního pobytu v Paříži, oženil se a zabýval neurózou či hysterií, v čemž neradno hledat souvislost. A odveleli jej na vojenské cvičení právě do Olomouce. Freuda „hra na vojáčky“ otravovala. A v dopise příteli konstatoval, že jediným potěšením je pro něj kavárna Hirsch neboli Jelen, protože má „zmrzlinu, noviny a výtečné zákusky“.

Mnohem podstatnější je pro Mezinárodní hudební festival Dvořákova Olomouc skutečnost, že brzy po Freudovi začal do města jezdit i náš proslulý skladatel. Na počátku jeho zájmu byl – Žerotín. Nikoli některý u potomků významného rodu moravských šlechticů. Ani stejnojmenná víska jen pár kilometrů od Olomouce. Antonína Dvořáka lákal pěvecký, později pěvecko-hudební sbor, který si do štítu vetkl právě jméno Žerotín. Spolupráce mezi skladatelem, tou dobou už uznávaným doma i ve světě, a sborem Žerotín trvala celé desetiletí, od roku 1888 do roku 1898. A byla oboustranně prospěšná.

Nejenže Dvořák dedikoval své Oratorium svaté Ludmily právě tomuto olomouckému sboru. Především uznával jeho kvalitu natolik, že s ním v Olomouci absolvoval dvě premiéry svých děl na našem území. Jeho Requiem vykročilo do světa 3. října 1891 v Birminghamu, ale jen o pět měsíců později, ve dnech 12. a 13. března 1892, zazněla v hanácké metropoli. Časový odstup mezi uvedením Dvořákova Te Deum v Carnegie Hall 21. října 1892 a olomouckou premiérou 23. a 24. 4. 1898 byl, pravda, delší. Ale i tak si toto město udrželo prvenství na našem území.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 28. června v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 1.7. ve 22:00 a v sobotu 3.7. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast