Nadějná pocta rodákovi

Festival Otakara Ševčíka v Horažďovicích.

„Neuč se nikdy třetí notě, dokud neumíš první dvě.“ Anebo: „Co umíš pomalu, půjde ti v každém tempu. Co neumíš pomalu, neumíš vůbec.“ Ale také: „Až budeš umět velmi mnoho, nemysli si, že umíš všechno.“

To jsou tři z deseti rad, jakéhosi desatera, z dílny proslulého českého houslisty a pedagoga Otakara Ševčíka. Muže bohatého – a pozoruhodného – životopisu. Člověka nesmírně náročného k sobě i k ostatním, což ostatně vtělil do svého hesla o tom, že hudbě je třeba se věnovat čtyřiadvacet hodin denně a když to nestačí, je třeba si ještě přivstat.

Na svět přišel v půvabném prácheňském městečku Horažďovice, zhruba na půl cesty mezi Strakonicemi a Sušicí – a také nedaleko Plánice, kde v chaloupce vyrůstal jiný český velikán, zaměřený ovšem na techniku a vědu: František Křižík.

Přestože od Ševčíkova narození uběhla spousta let, protože se narodil 22. března 1852, jeho rodné Horažďovice se na mapě české hudební klasiky v podstatě nevyskytovaly. Až musel přijít nápad úctyhodného seskupení organizátorů každoroční události, která měla svou premiéru v létě roku 2019. Tehdy, přesně 28. března, byl v Praze založen a úředně zaregistrován Ševčíkův institut. Do jeho čela se postavili dva lidé. Za umělce mezinárodně uznávaný violoncellista Tomáš Jamník coby předseda a za provozně-organizační složku Barbora Veselá jako výkonná ředitelka. Tehdy ještě zároveň pilně pracující na závěrečné práci svého vysokoškolského studia, zabývající se srovnáním produkcí barokních oper u nás a v Británii. Pod vedením Jiřího Štilce a za oponentury Ingeborg Žádné ji obhájila 5. června roku 2020.

Ale vraťme se do roku 2019, kdy se – pouhých pár měsíců po vzniku Ševčíkova Institutu – odehrál v létě první ročník komplexně pojatého projektu. Hudební události, která v sobě ústrojně spojuje festivalové dění, rozuměj řadu různorodých koncertů v celé řadě horažďovických míst, a dále akademii, mistrovské kurzy a další aktivity.

Jejich škála je natolik bohatá, že se vyplatí se jim v rámci tohoto cyklu věnovat postupně. A zaměřit se úvodem právě na festivalové večery, ale i matiné, odpolední a dokonce noční koncerty, které jsou v Horaďovicích během srpna pořádány. Samosebou na nich zní Ševčíkovy skladby, namátkou Etuda č. 5, či jeho úpravy, například Bachovy Fugy g moll.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 14. února v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 17.2. v 22:00 a v sobotu 19.2. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast