Nová, ambiciózní, úspěšná

Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala.

Že vítězka či vítěz mezinárodní soutěže ve hře na ten či onen hudební nástroj získá finanční odměnu, je už dávno běžné neřku-li samozřejmé. Podobně jako možnost zahrát si s vybraným orchestrem, zúčastnit se mistrovských kurzů, natočit nahrávku či vystoupit na festivalu. Že laureát obdrží darem zbrusu nové housle, violu či violoncello už tak obvyklé není, ale leckdy se to stává. Rovněž struny, dejme tomu, mohou být součástí vítězného balíčku. Ale ladící kolíčky? Nebo dokonce kalafuna? A navíc k tomu pouzdro, v němž bude svůj hudební nástroj od této chvíle s hrdostí nosit? To se nestává často.

Existuje ovšem hudební klání na mezinárodní úrovni, které toto vše dokáže svým nejúspěšnějším soutěžícím zajistit. Přitom je to soutěž mladá, protože vznikla roku 2019. Nenarodila se ale zničehonic. Za jejím zrodem se skrývají znalosti i zkušenosti její zakladatelky a ředitelky v jedné osobě. Plus její známosti v oboru. A navíc pomohla zrodu tohoto projektu skutečnost, že jiný tou dobou z mapy hudebního světa zmizel.

Psal se rok 2017, když známá mezinárodní soutěž Johannesa Brahmse ve Vídni, zaměřená na několik nástrojových kategorií, vyřadila z jejich výčtu violu. O tři roky později se k ní sice pokorně vrátila, ale to už bylo pozdě. Nedaleko, v Praze, jí totiž mezitím vyrostl soupeř. Nový, ambiciózní i úspěšný. Mezinárodní violová soutěž Oskara Nedbala, kterou založila a řídí výtečná hráčka na tento nástroj. Jedna z pěti dcer brněnského skladatele a sbormistra Petra Fialy, Kristýna Fialová.

Do štítu vetkla soutěži jméno muže, kterého si vesměs vybaví spíš jako skladatele a dirigenta. Ovšem táborský rodák Oskar Nedbal, jehož život byl všechno jen ne jednoduchý, se ve své době zasloužil také o propagaci violy. Hrál na ni ve slavném Českém kvartetu, která založil společně s Josefem Sukem. Přesto nebyly jeho violové zásluhy dosud oceněny. U nás ani v zahraničí. Možná, že k tomu dokáže přispět právě tato soutěž. Tím spíš, že kromě tří hlavních cen se mezi další, doplňkové, zařadilo i ocenění za nejlepší provedení skladby od Oskara Nedbala.

V prvním ročníku, který proběhl v prostorách New York University na pražském Malém náměstí, putoval dotyčný vavřín do Skandinávie. Absolutním vítězem se sice stal Jihokorejec MinGwan Kim, studující na berlínské Hochschule fur Music Hanns Eisler. Ovšem s kompozičním odkazem Oskara Nedbala si nejlíp poradila Švédka Alva Rasmussen.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 13. září v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 16.9. v 18:00 a v sobotu 18.9. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast