Ohrožené druhy pořadů

Zlatá Praha. Dítě relativně uvolněných 60. let 20. století.

Jsou lidé, kteří tvrdí, že se jim hudba nejlépe poslouchá se zavřenýma očima. V takové chvíli je prý zážitek nejsilnější. Ať už doma anebo v koncertní síni. Opačný typ posluchačů si naopak lebedí, pokud jsou zároveň diváky, obohacenými o vizuální vjemy. Těch se mohou přirozeně dočkat na koncertě, kde vidí pěvkyně, pěvce, dirigenta a hudebníky při práci. Během magického procesu interpretace, který je v mnoha případech i tvorbou, rozvíjející a zmnožující záměry skladatele.

Od chvíle, kdy se k nezbytnému vybavení domácností přidružila televize, se ovšem nabízí ještě jedna možnost, jak si ke zvukům hudby přidat coby bonus i její obrazový doprovod či – ještě lépe – její kreativní ztvárnění. Přirozeně, že jde dnes, kdy se televize už dávno stala především komerční záležitostí, o výjimky. O to, co hojně navštívený workshop na Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha kdysi po právu nazval Ohrožené druhy programu. Protože klasická hudba byla, je a vždycky bude záležitostí pro diváckou menšinu. Zároveň jí ovšem prostor na obrazovce – rozuměj té veřejnoprávní – patří. Opravdu? Nesporně? O to se vede už desítky let nejeden spor u nás i ve světě.

Zlatá Praha. Jedinečný projektu byvší Československé a nyní České televize. Přečkal všechny změny od politických přes společenské až po mediální. A blíží se ke své šedesátce, aniž by se, jak se zdá, chystal do penze. Hudba na obrazovce v něm měla své místo od počátku. A od 90. let je na ní tento mezinárodní televizní festival zaměřen. Zajisté také na balet či tanec, ale cožpak i při těch v drtivé většině nezní hudba?

Cesta k dnešní podobě Zlaté Prahy byla dlouhá. Plná odboček, vedoucích občas i do slepé uličky. Ale vždy se z ní nějakým způsobem podařilo vycouvat. A zachovat tuto zvláštnost, spočívající ve skutečnosti, že nikoli stát, město či privátní mecenáš pořádají – často ve vzájemné symbióze – festival. Ale že jeho organizátorem a zároveň finančním garantem je samotný vysílatel. Původně státní v podobě Československé televize, poté veřejnoprávní v podobě, jakou známe dnes.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 30. listopadu v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 3.12. ve 22:00 a v sobotu 5.12. v 10:00.

Foto: Zlatá Praha

Podcast