Peníze až na prvním místě. Manažer evropských oper Alexander Pereira

V různých oborech lidské činnosti se traduje – někdy s porozuměním a jindy s hořkostí – odvěké manažerské pravidlo. Spočívá v tom, že jakmile se jednou někdo etabluje jako špičkový manažer, bývá takzvaně nesestřelitelný. I když musí jednu instituci, kde stál u kormidla, z toho či onoho důvodu opustit, objeví se o jeho služby zájem v jiné, podobné firmě.

A nebývá snadné rozlousknout zvenčí, jestli se tak stává díky neocenitelnému know how dotyčné manažerské hvězdy, anebo prostě proto, že si dotyčný či dotyčná stačili vytvořit tak hustou síť konexí na nejvyšší úrovni, že je sestup pod určitou laťku nečeká.

Systém přezdívaný jako „škatule, hejbejte se“ platí minimálně na evropské půdě - kromě mnoha jiných odvětví - také v umění, konkrétně v operních domech. Jak tento seriál o operních manažerkách či manažerech postupně odhalí, existují jména, která se přelévají napříč kontinentem. Jednou je nacházíme ve Vídni, jindy v Miláně, Paříži nebo Berlíně. Bezmála jako by si štafetu předávali a křesla v ředitelské kanceláři jeden pro druhého zahřívali.

Tak to jistě není, naopak nahoře, na kapitánských můstcích, panuje ostrá konkurence a uplatňují se ostré lokty. Což nevylučuje občasnou loajalitu, je-li někdo z těchto významných jedinců například napaden lokálními politiky a cupován za relativní maličkosti v porovnání s tím, jaké kulturní počiny – a osobnosti – do města a do jeho operního domu přivábil. Zároveň se ale vzájemně číhá na chyby a není problémem z nich těžit ve svůj prospěch. C´est la vie…

Jednou z klíčových osobností minimálně prvních dekád 20. století je určitě vídeňský rodák s portugalsky znějícím příjmením. Alexander Pereira. Jeho cesta vzhůru operním světem sice načala nenápadně a zvolna. Nicméně na ní vystřídal klíčová operní působiště v Evropě, a proto si pozornost v rámci tohoto seriálu rozhodně zaslouží.

Kromě jiného tím, že – ač prvořadě zaměřen na sponzoring a takzvaný fund raising, má Alexander Pereira co říct i do dramaturgie scén, kterým velí. Ve spolupráci s uměleckými řediteli dovedně mixuje klasiku v podobě oper Verdiho či Mozarta s výboji směrem k dílům Schoenberga či Kurtága. Hledá také rovnováhu mezi diváky pokročilého věku a snahou přivábit do hledišť mládež, aniž by slevoval z umělecké úrovně.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 27. února 2023 v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 2. 3. v 22:00 a v sobotu 3. 3. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast