Porgy a Bess u viaduktu

Hudební divadlo v Karlíně

Praha 19. století byla ještě sevřena v hradbách, pamatujících Karla IV., když se na jejím východním okraji začalo budovat velkolepé dílo. Původně ho měl řídit český projektant a stavitel železničních tratí Jan Perner. Šlo totiž o dlouhý viadukt, který překlene karlínské předměstí i Vltavu. A vyústí na holešovickém břehu. Jezdit po něm budou vlaky.

Jenomže roku 1845 třicetiletý Jan Perner zahynul při železniční nehodě. Jak teď dál a s kým? Byl získán jihotyrolský mistr mostních konstrukcí Alois Negrelli. K jeho dílům patřily mosty v Curychu či v Bernu a chystal se přemostit řeku Adiže ve Veroně. Na prahu padesátky spěl k vrcholu své stavitelské kariéry. A ten mu nabídla Praha. Negrelliho viadukt, zpřístupněný roku 1850, byl na šedesát let nejdelším mostem v Evropě. Měří 1120 metrů a tvoří jej osmasedmdesát mostních oblouků. Předznamenal dobu, v níž byly v této části města hradby zbořeny, takže se Karlín otevřel Praze a Praha Karlínu.

To se stalo v roce 1874. Tehdy se už měl v této oblasti čile k světu soustružník Eduard Tichý, muž s podnikáním v krvi. Inspirován Paříží či Londýnu, rozhodl se v Praze vybudovat varieté. Kde by mohlo stát? V historickém centru to nepřicházelo v úvahu. Příliš daleko od středu města by ale naprostá novinka neměla na růžích ustláno. Křižíkova tramvaj ještě tím směrem nejezdila – a tak by se diváci nehrnuli.

Řešení se našlo. Pár desítek metrů od Negrelliho viaduktu, v zemi nikoho příznačné pro okolí velkých staveb, byla k dispozici parcela. Zároveň v centru města a přece mimo něj. Na kraji dvou světů, zvolna splývajících, ale neztrácejících svou identitu. Právě zde byla 80. leta 19. století svědkem výstavby divadla, které je – po Stavovském a Národním – třetí nejstarší divadelní budovou v Praze, dodnes sloužící svému účelu.

Tím v prvním plánu není, a nikdy nebyla, klasická hudba. Prim zde po zániku varieté hrají operety a muzikály. Některé z nich však hranice svého žánru překračují. Mezi „vážnou“ a „lehkou“ hudební múzou dokázaly překlenout hranici, která se beztak nejednou stírá. Mezi jinými to dokazuje dílo skladatele Oskara Nedbala.

Do Hudebního divadla v Karlíně nás zavede Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 15. března v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 18.3. v 18:00 a v sobotu 20.3. v 10:00.

Foto: Wikipedie 14.3.2021

Podcast