Průkopnice ženské taktovky

Její otec byl Francouz, matka ruská šlechtična. Nadia Boulanger.

„K dirigování jsem se vracela několik desítek let, ale nikdy jsem nepochopila, proč by to podle mnohých mělo být povolání vhodné pro muže a nevhodné pro ženy,“ prohlásila nedlouho před svou smrtí v požehnaném věku dvaadevadesáti let pedagožka, skladatelka a dirigentka Nadia Boulanger. A přestože její výrok zazněl ve druhé polovině 70. let 20. století, tu a tam se o jeho platnosti – tedy o vhodnosti žen u dirigentského pultu – vedou diskuse. Tu věcné, jindy až trapné. Už proto je vhodné na význačné ženy s taktovkou upozorňovat. A jejich postupný výčet začít právě u té, od níž se už přes sto let v této souvislosti všechno odvíjí.

Nadia Boulanger a její o pět let mladší sestra Lily se narodily s hudbou v genech. Jako by je k ní rodinná tradice přímo zavazovala. Jejich otec Ernest Boulanger, ročník 1815, byl uznávaným skladatelem, vyznamenaným v pouhých devatenácti letech prestižní Římskou cenou. Jejich dědeček z otcovy strany Frédéric Boulanger, narozený roku 1777, se uplatnil jako violocellista a profesor na Pařížské konzervatoři, zatímco jeho choť Marie-Julie Hallinger se proslavila jako mezzosopranistka.

Ernest Boulanger se – jako velmi zralý muž - oženil s ruskou šlechtičnou, mladší o jednačtyřicet let, a zplodil obě své dcery v nezvykle pozdním věku. Když se 16. září 1887 narodila Nadia, bylo mu dvaasedmdesát. A její sestra Lilly přišla na svět v jeho sedmasedmdesáti. Není divu, že měl o budoucnost svých dětí obavy – zvlášť když viděl, jak lehkomyslně jeho mladá žena zachází s penězi i s majetkem. Před svou smrtí pak naložil na dospívající Nadiu těžké břímě, když ji zavázal k péči o mladší sestřičku.

Dokud byl ovšem naživu, mohl mít z obou dcer velkou radost. Zvlášť Lily byla obdařena nesmírným talentem. Už v jejích dvou letech rozpoznal skladatel Gabriel Fauré, který k Boulangerům chodíval často na návštěvu, že děvčátko má absolutní sluch. Od svých pěti let doprovázela Lily svoji desetiletou sestru Nadiu na konzervatoř a spolu s ní dychtivě objevovala svět hudby. Obě se v dětství a raném mládí shlédly ve tvorbě Clauda Debussyho.

Osud měl však s každou jiné záměry – a tak dnes víme mnohem víc o Nadie Boulanger zkrátka proto, že dostala do vínku dost času na to, aby se všestranně uplatnila.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 24. ledna v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 27.1. v 22:00 a v sobotu 29.1. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast