Sál místo burzy, opera jako v Ďrážďanech

Koncertní síň a operní dům v Oděse.

Bezmála půldruhého milionu obyvatel; kdysi přímořské město zalidněné nejen Ukrajinci či Rusy, ale – ve víceméně semknutých enklávách – také Poláky, Gruzínci, Řeky, Židy, Armény nebo Bulhary. To už sice dávno není pravda, ale životem kypící Oděsa má jak místním, tak návštěvníkům stále co nabízet.

Například koncertní sál pro místní filharmoniky, místo s kuriózním příběhem. Anebo honosný operní dům, navržený slavnou dvojicí architektů, která se ovšem své zdejší zakázce, přestože dobře zaplacené, příliš nevěnovala.

Ať už to bylo jakkoli, klasická hudba k Oděse patřila díky velikánům, kteří odtud buď pocházeli nebo zde dlouhodobě žili. Pomyslné nitky se sbíhají k hudebnímu pedagogovi a skladateli jménem Piotr Stoliarsky. Mezi jeho žáky patřili oba Oistrachové, otec David a syn Igor. Také Nathan Milstein nebo Elizabeta Gilelsová, manželka Leonida Kogana a sestra Emila Gilelse. V Oděsou byl ale spjat i Svatoslav Richtěr, kdysi tu zpívali Fjodor Šaljapin či Enrico Caruso. Hrou na housle oslnil Jan Kubelík a taktovku pozdvihli Josef Nápravník či Oskar Nedbal. A také polozapomenutý Josef Přibík.

Při tom všem, co se tu kulturně odehrávalo, je Oděsa městem de facto mladým. Teprve roku 1794 ho přikázala založit carevna Kateřina II. Veliká. Prý aby udělala radost svému milenci, generálovi jménem Potěmkin. Město, které se podle přání mocné ženy mělo stát jižní paralelou Petrohradu, ovšem nebylo nakašírované. Naopak se rozvíjelo dynamicky a rychle. Obchodně i kulturně.

Pouhých šestnáct let poté, co vzniklo, se tu už otevírala první budova zasvěcená opeře. Psal se rok 1810 a architektem byl Jean-Francois Thomas de Tomon. Pocházel z Paříže, kde také studoval, aby poté pokračoval v Římě a vrátil se domů na prahu třicítky. Což neměl - coby roajalista a katolík – dělat, vždyť po pádu Bastilly mohl skončit na gilotině. A tak Thomas de Tomon prchá do Vídně, kde se o tři roky později seznamuje s ruským vyslancem, který ho přesvědčí k odjezdu do Moskvy, následně do Petrohradu a nakonec do Oděsy.

Stručně shrnuto, první oděská operní scéna byla počátkem 19. století dílem francouzského světoběžníka. A podtrhla tak kosmopolitní ráz města na břehu Černého moře.

A právě do Oděsy se vypravíme s Jiřím Vejvodou v dalším dílu pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 3. ledna v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 6.1. v 22:00 a v sobotu 8.1. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast