Skot na Montmartru

3.3.2019 / Slavná auditoria / Martina Klausová

Poloviční Skot, pobývající dlouho na pařížském Montmartru, odkud se jeho život v určitou chvíli prolnul s osudem opony pražského Národního divadla. Stejně absurdní jako tato věta se v mnohém jeví pouť, po níž se tímto světem ubíral koncem 19. a počátkem 20. století Erik Satie. Skladatel a klavírista. Tvůrce uzavřený do svého světa, který se řídil zásadou, že „s klávesami je to jako s penězi, potěšení z nich má jenom ten, kdo se jich dotýká.“ Ale zároveň autor skladeb, jimiž v mnohém předběhl svoji dobu. Vždyť inspiroval nejen impresionisty Clauda Debussyho či Maurice Ravela, s nimiž se osobně stýkal. Náklonnost k hudebním experimentům sdílel Erik Satie například s Dariem Milhaudem. Hold mu počátkem minulého století ostatně vzdala celá Pařížská šestka na čele s Honnegerem či Poulencem. Poté volně ovlivnil Arnolda Schönberga v jeho dvanáctitónové hudbě.  A pak – až v 60. letech – dokonce americké minimalisty. Zaujalo je, že jedno ze svých děl pro balet, nazvané Přehlídka, odvážně obohatil kvílením sirény či klapáním psacího stroje. Věřil totiž, že „všechny zvuky tohoto světa se mohou za určitých okolností a v jistých souvislostech stát hudbou.“

Právě tomuto muži se bude v dalším díle pořadu Slavná auditoria věnovat Jiří Vejvoda. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 4. března v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 7.3. ve 22:00 a v sobotu 9.3. v 10:00.