Velká událost na malém městě

Operní festival ve Wexfordu.

Byl jednou jeden lékař, který miloval operu…. Těmito slovy by mohla začít pohádka, která je ovšem už od roku 1951 skutečností. A dnes patří operní festival v irském Wexfordu k všeobecně uznávaným a odborně oceňovaným. Ale popořádku.

Psal se rok 1911, když se v hlavním městě Irska Dublinu narodil Thomas Joseph Walsch. Patřil k dětem, které se rodičům snaží splnit přání ohledně vlastního vzdělání. A tak se zapsal na místní univerzitu, kde vystudoval medicínu. Jenže srdce ho táhlo jinam. K opeře. Souběžně proto docházel na lekce zpěvu do dublinské Hudební akademie. Když si uvědomil, že hvězda operních jevišť z něj nebude, přesunul se do teoretické roviny. A na zdejší Trinity College obhájil velký doktorát na téma Operní historie Dublinu. Text této písemné práce byl tak kvalitní, že později vyšel – mírně rozšířený – knižně.

Léta plynula a po druhé světové válce se doktor Walsh přesunul na jihozápad irského ostrova. Do nevelkého města Wexford, kde v místní nemocnici působil jako anesteziolog. Lásku k opeře však v sobě rozhodně neumrtvil. Naopak. Spoluzaložil wexfordský Kruh přátel opery – a tato činorodost se stala výzvou nejen pro něj, ale postupně pro celé města a jeho kulturní renomé.

Vše přitom začalo nenápadně. Doktor Tom, jak mu přátelé říkali, se rozhodl pozvat do Wexfordu známou osobnost klasické hudby a opery ve Velké Británii. Tou byl skotský publicista, kritik a spisovatel Compton Mackenzie, později povýšený do šlechtického stavu, protože jeho zásluhou byl založen dodnes respektovaný časopis The Gramophone. Známý mimo jiné každoročním udělováním cen a považovaný za vlajkovou loď serióznosti v oboru.

Tehdy, v roce 1950, se vědělo, že Compton Mackenzie – coby nadšený propagátor klasiky – objíždí britské království s pořadem, pro který bychom si mohli vypůjčit termín Jiřího Černého „antidiskotéka“. V podstatě se jednalo o besedy s nadšenci, jakými byli právě členky a členové Kruhu přátel opery ve Wexfordu. Okořeněné tím, že Mackenzie s sebou vozil, inu co jiného než gramofon, na kterém pouštěl dychtivým posluchačům ukázky z cenných desek a doprovázel je zasvěceným komentářem. Tu o Benjaminu Brittenovi, jindy o Gioacchinu Rossinim.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 27. září v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 30.9. v 18:00 a v sobotu 2.10. v 10:00.

Foto: Profimedia

Podcast