Co poslouchá a chystá Alžběta Poláčková

Sopranistka Alžběta Poláčková patří mezi stěžejní sólisty Opery Národního divadla a Státní opery již mnoho let. Objevuje se v nejdůležitějších rolích sopránového oboru a s chutí se věnuje i koncertnímu repertoáru.

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archívu osobností bude sopranistka Alžběta Poláčková. Ta je sólistkou Národního divadla v Praze od roku 2003, kde o rok dříve debutovala jako Zerlina v Mozartově Donu Giovannim.

Zpěv vystudovala na pražské Akademii múzických umění u Reného Tučka. Na jevištích Národního divadla se představila např. jako Mozartova Pamina (Kouzelná flétna), Donna Elvira (Don Giovanni) a Hraběnka (Figarova svatba), Eurydika (Gluck: Orfeus a Eurydika), Micaela (Bizet: Carmen), Mimi (Puccini: Bohéma) nebo Markéta (Boito: Mefistofeles) a v celé řadě rolí českého operního repertoáru např. jako Smetanova Mařenka (Prodaná nevěsta) a Jitka (Dalibor), Dvořákova Terinka (Jakobín), Druhá žínka a titulní Rusalka, Fibichova Margit (Pád Arkuna), Janáčkova Kristina (Věc Makropulos), Bystrouška (Příhody lišky Bystroušky), Karolka i Jenůfa (Její pastorkyňa), Málinka/Etherea/Kunka (Výlety páně Broučkovy), Martinů Maria i Mariken (Martinů: Hry o Marii) a titulní Juliette, Mluvící kniha a Mořská panna (Ivanović: Čarokraj) či Princezna (Kašlík: Krakatit). V červnu 2011 vyvolalo mimořádnou pozornost její ztvárnění Lise v opeře Philipa Glasse Les Enfants terribles uvedené Operou Národního divadla v rámci Pražského quadriennale scénografie a divadelního prostoru v areálu Psychiatrické nemocnice v Bohnicích.

V roce 2015 debutovala v pařížské Opéra national v úloze Druhé žínky (Dvořák: Rusalka). Následoval debut s BBC Symphony Orchestra v roli Jitky (Smetana: Dalibor) pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. V roce 2016 zpívala Lišáka v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky na festivalu v Glyndebourne. Koncertně vystoupila např. ve Vídni na festivalu Musikerlebnis Mitteleuropa a v Krakově na Österreichische Europa-Tage.

V současnosti ji můžeme v Praze spatřit v mnoha páteřních produkcích Národního divadla a Státní opery: diváci ji znají jako Liu v Pucciniho Turandot, Mařenku v Prodané Nevěstě Bedřicha Smetany, Krasavu ve Smetanově Libuši, Jenůfu v Janáčkově Její pastorkyni nebo Káťu Kabanovou v opeře stejného autora, Rusalku v nejslavnější opeře Antonína Dvořáka či Micaelu v Bizetově Carmen, Donnu Elviru v Mozartově Donu Giovannim a mnohých dalších.

A. Polackova foto Ilona Sochorova (3).jpg

Nejnověji Alžběta Poláčková ztvární titulní roli Armidy ve stejnojmenné Dvořákově opeře, přičemž sama podotýká, že co se obtížnosti týče, lze Armidu přirovnat k odzpívání dvou Rusalek za sebou.

Opera Armida je poslední dokončené dílo Antonína Dvořáka. Na pražskou scénu se vrací po třech desetiletích a svým tématem je nadčasové. V obsazení se objeví výkvět česko-slovenské pěvecké scény. První provedení se odehraje pod taktovkou Roberta Jindry a v režii Jiřího Heřmana v rámci festivalu Pražské jaro 19. května.

Premiéry se konají 19. a 21. 5., reprízy 26. 5. a 10. 6., 16. 6. a 25. 6. 2023.

Více už prozradí Alžběta Poláčková v pořadu s premiérou ve čtvrtek 11. května v 19:00. Reprízy si poslechněte v neděli 14. 5. v 10:00 nebo v úterý 16. 5. ve 22:00.

Foto: Alžběta Poláčková (©Ilona Sochorová)

Podcast