Michael Spyres představuje "tenor" v širším slova smyslu i širším rozsahu

Americký pěvec nedávno vydal nové album s názvem Contra-Tenor, na kterém se zaměřuje na virtuózní barokní repertoár pro "tenor" v tehdejším nejasném vymezení tohoto pojmu.

Jednou z nejpůsobivějších vokálních novinek mezi nahrávkami klasické hudby je album amerického pěvce Michaela Spyrese, které se jmenuje Contra-Tenor a vyšlo u Warner Classics na labelu Erato. Sólistu na nahrávce doprovází vynikající ansámbl Il Pomo D'oro řízený Francescem Cortim.

Michael Spyres sám sebe označuje za "barytenoristu", tedy hlas ležící na pomezí tenorové a barytonové polohy. Ať už tuto vokální kategorii uznáváme, či nikoli, Spyres se každopádně pyšní mimořádným rozsahem: časopis Grammophone vyzdvihuje mimořádnou vyváženost jeho hlasu napříč dvěma a půl oktávami. A v některých áriích na novém albu se Spyres pouští do rozsahu ještě většího.

Nahrávka obsahuje repertoár, který vznikal zhruba od konce 17. století do roku 1770. Jména autorů jsou známá - Jean-Baptiste Lully, Georg Friedrich Händel, Antonio Vivaldi, Leonardo Vinci, Nicola Porpora, Jean-Philippe Rameau, Christoph Wilibald Gluck i sám Wolfgang Amadeus Mozart. Árie, které Spyrese nazpíval, však patří spíše k raritním a zřídka uváděným kusům, neboť se jedná o vysoce virtuózní skladby, které málokterému dnešnímu pěvci zapadají do jeho hlasové škatulky.

Spyres.jpg
  • Obal alba (©Warner Classics / Erato)

Úvodní foto: Michael Spyres (©Andie Bottrel)

Podcast