Neotřelý Beethoven s komorním ansámblem houslisty Nemanji Raduloviće

Srbský houslista natočil se svým komorním soborem Double Sens dvě Beethovenova zásadní díla pro sólové housle: Koncert D dur a Kreutzerovu sonátu.

Srbský rodák Nemanja Radulović je mezi světovými klasickými houslisty výrazný nejen svou hrou, ale i svou image a zálibou v netradičních aranžmá. Není tedy s podivem, že i jeho nové album s dvěma stěžejními skladbami Ludwiga van Beethovena pro sólové housle, které vyšlo 10. listopadu u Warner Classics na labelu Erato, navzdory proslulosti repertoáru nese punc orginality.

Spolu se svým komorním ansámblem Double Sens, který složil v roce 2008 ze srbských a francouzských muzikantů, natočil Nemanja Radulović Beethovenův Koncert pro housle a orchestr D dur a slavnou Houslovou sonátu č.9 A dur, zvanou "Kreutzerova" podle jejího dedikanta: francouzského houslisty, který ji údajně nikdy nehrál.

Klavírní part ve druhém z těchto děl Radulović osobně upravil pro pětihlasé smyčce. Stejně tak houslový koncert D dur zaznívá v komorním obsazení, což umožňuje vyzdvihnout neobvyklé množství detailů a nuancí.

"Chtěl jsem zachovat zvláštní charakter souboru Double Sens jakožto ansámblu, který hraje bez dirigenta a objevuje nové způsoby interpretace," říká o nahrávce Nemanja Radulović. "Na nahrávce Beethovenova koncertu jsme se snažili postihnout širokou škálu emocí - odvahu, troufalost, radost, lásku, hněv, smutek, nostalgii, magickou vyrovnanost a něhu. Ačkoli zůstávám stále věrný Beethovenovi, dovolil jsem si popustit uzdu své fantazii."

Foto: Nemanja Radulović (©Misha Obradovic)

Podcast