Na Spotify nově skladby pod 1000 přehrání ročně nemají dostávat vůbec nic

Švédská streamingová společnost Spotify přichází s dalším kontroverzním rozhodnutím. Od roku 2024 nechce platit ani cent autorům a interpretům takových skladeb, které na platformě nedosáhnou 1000 přehrání za rok. Tato změna se nepochybně výrazně dotkne menšinových žánrů, včetně klasické hudby.

Švédská streamingová Spotify společnost vznikla v roce 2006. Zatímco pro uživatele dnes skýtá nepřeberné množství dostupné hudby i mluveného slova - přes 100 milionů tracků, mnozí umělci si stěžují na způsob, jakým je společnost za obsah odměňuje. Přesná částka není veřejně známa, obecně se však odhaduje, že za jedno přehrání skladby dostanou držitelé práv zhruba 0,003 - 0,005 amerických dolarů. 1000 přehrání jedné skladby tedy vydělá umělcům v přepočtu kolem 100 Kč. Na částku přes 1000 dolarů (kolem 23 000 Kč) si přijdete až tehdy, pokud si vaši skladbu přehraje přibližně 250 000 posluchačů.

V posledních letech se proti tomuto systému objevila řada protestů, včetně otevřeného dopisu, který ohledně podmínek streamingu poslala v roce 2021 britská odborová organizace Musicians' Union tehdejšímu premiérovi Borisi Johnsonovi. Pod dopis, který mimo jiné vyzýval k "navrácení hodnoty hudby tam, kam patří - do rukou hudebníků", se podepsali například Paul McCartney, Brian Eno, Kate Bush, Mick Jagger a další populární osobnosti. Jmění zakladatele a generálního ředitele Spotify, čtyřicetiletého Daniela Eka, je přitom podle odhadů aktuálně kolem 3 miliard dolarů, tedy zhruba třikrát větší než jmění Paula McCartneyho.

Web Music Business Worldwide (MBW) před pár dny informoval o změně, kterou Spotify chystá od 1. čtvrtletí 2024. Držitelé práv ke skladbám, které budou mít na Spotify méně než 1000 přehrání ročně, od společnosti neuvidí ani cent. Podle MBW tento krok ve výsledku způsobí, že zhruba 40 milionů dolarů ročně, které se dnes rozdělují mezi držitele práv málo přehrávaných skladeb, bude rozděleno držitelům práv ke skladbám přehrávaným častěji - tedy nad zmíněnou hranicí.

Denis Ladegaillerie, zakladatel a výkonný ředitel francouzské společnosti Believe, nedávno v podcastu MBW vyjádřil nesouhlas s takovým jednáním s hudebníky, jejichž tvorba zajímá jen úzký okruh posluchačů: "Proč byste takovým umělcům neměli platit? To nedává smysl. Pokud se vydáte tímto směrem, jaký signál tím - jako hudební průmysl - vysíláte začínajícím muzikantům?"

Obhájci rozhodnutí na druhou stranu poukazují na to, že změna se dotkne především hudebníků, kteří beztak na streamingu už nyní vydělávají jen drobné částky. Ony "mikroplatby", které budou novým rozhodnutím zrušeny, se prý mnohdy ani reálně nedostanou do rukou skutečných osob.

Jak však tvrdí web MusicAlly, přes 60 % obsahu na Spotify nedosahuje na hranici 1000 poslechů ani celkovým, natož ročním počtem přehrání. To by znamenalo, že platforma nebude platit vůbec nic držitelům práv k desítkám milionů skladeb delších než 30 vteřin.

Jaký dopad bude mít tato konkrétní politika Spotify na celý hudební průmysl, zatím není jisté. Je však logické, že se dotkne především menšinových žánrů, včetně klasické hudby. Může se tudíž stát, že část hudebních vydavatelství, které se věnují hudbě pro minoritní okruhy posluchačů, postupně ze streamingu zmizí.

Foto: výkonný ředitel Spotify Daniel Ek (©Magnus Höij)

Podcast