Jak vypadá hudba? Pořad Hudba v miléniu tentokrát o notografii

O zajímavých partiturách a neobvyklých vizuálních záznamech hudby na Classic Praha hovoří Marie Nečasová a Jaroslav Šindler.

Proč je někdy praktičtější zapsat hudbu „obrázkem“, než ji zapisovat notami? Co obnáší práce redaktora v hudebním nakladatelství? Kdo určuje standardy, podle kterých má notový zápis vypadat? A jak změnily svět notografie počítačové notační programy?

Nejen tato témata probereme v další epizodě pořadu Hudba v miléniu, který tentokrát bude věnován notografii. Hovořit o ní budou Marie Nečasová - skladatelka, cembalistka a studentka oboru hudebně-vydavatelská činnost na pražské HAMU - a Jaroslav Šindler ml. - skladatel, sbormistr, aranžér a redaktor hudebního nakladatelství Bärenreiter.

Oba hosté také v uplynulých měsících veřejnosti přibližovali notografii prostřednictvím série přednášek noto(typo)grafie, které spolupořádala HAMU a Typosemestr Ateliér - ateliér tvorby písma a typografie Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Navzdory nemožnosti přenosu obrazu prostřednictvím rozhlasu také v pořadu představíme některé zajímavé, přelomové nebo neobvyklé partitury, jejichž autory jsou skladatelé György Ligeti, Johannes Ockeghem a Raymond Murray Schafer.

Více uslyšíte v pořadu s premiérou v úterý 9. ledna od 19 hodin a se dvěma reprízami v pátek 12.1. od 22.00 a sobotu 13.1. od 11.00.

stažený soubor.jfif
  • Foto (zleva): Marie Nečasová, Ondřej Fischer, Jaroslav Šindler (©Dita Hradecká)

Úvodní foto: poslechová partitura Ligetiho skladby Artikulation (©Reiner Wehinger)

Podcast