Heil Wagner

28.1.2018 / Slavná auditoria / Martina Klausová

Nikdo věrohodně nedokázal, zda hudba Richarda Wagnera zněla za druhé světové války v Dachau; je však svědecky dokázáno, že jí v letech 1933 až 1934 krmili první, vesměs politické vězně německých koncentračních táborů v naději na jejich údajnou převýchovu. Máme kvůli tomu odsuzovat skladatele, který podle mnohých svou operou Tristan a Isolda otevřel moderní, atonální  hudbě brány dokořán? Rozhodně nikoli. Vždyť dílo zemřelého autora může být, a leckdy také lecjak bývá, svévolně zneužito, protože je to snadné -  dotyčný se už nemůže bránit. Jenomže v případě Richarda Wagnera se bohužel vyskytují jiné pádné důkazy, které dokládají, že si jej Adolf Hitler neoblíbil jen tak náhodou. Těmi je především jeho publicistická činnost, korunovaná esejí nazvanou Židovství v hudbě. Skladatel ji poprvé zveřejnil roku 1850 pod anonymem, ale o devatenáct let později ji už podepsal.

A právě kontroverzní osobnosti Richarda Wagnera, jeho životním osudům a jeho hudbě se bude v dalším díle pořadu  Slavná auditoria věnovat hudební publicista Jiří Vejvoda.
Premiéra pořadu je připravena na pondělí 29. ledna v 19:00, reprízy na čtvrtek 1. 2. ve 22:00 a sobotu 3. 2. v 10:00.