Jak chutná humor z kuchyně Elvise Presleyho?

Odpověď na otázku z titulku článku dostanou diváci Divadla Pod Palmovkou. Právě tam chystají premiéru komedie Vaříme s Elvisem, v níž přirozeně nebudou chybět ani písně výrazné popové legendy. Poprvé se do hudebních hitů diváci v sále Libni zaposlouchají za doprovodu černé komedie 1. března od 19 hodin.

Černou komedii Vaříme s Elvisem napsal Lee Hall. V Divadle Pod Palmovkou hru plnou typicky britského humoru okoření hity z repertoáru Elvise Presleyho zpívané naživo. Autor předlohy, významný britský dramatik, spisovatel a básník, napsal mimo jiné i libreto slavného muzikálu Billy Eliott, který patří k nejúspěšnějším londýnským muzikálům posledních let. Do Prahy, konkrétně do Divadla pod Palmovkou, kde má za sebou i úspěšnou divadelní adaptaci Zamilovaný Shakespeare, se tak tvorba Halla vrací již po druhé.

Režie chystané novinky se ujala chorvatská režisérka Ksenija Krčar, absolventka pražské DAMU, v současnosti působící v chorvatském Národním divadle ve Varaždíně. Čtyři hlavní postavy ztvární herci Divadla pod Palmovkou – Vendula Fialová, Pavla Gajdošíková, Ondřej Veselý a hostující Teodor Dlugoš.

Hra, považovaná za dramatiku se specifickým označením „In-yer-face theatre“ – tedy divadlo bijící do očí, otevřené a stavící se k divákovi tváří v tvář – je plná překvapivých situací zachycujících rozporuplnost a absurditu života. Komika hry však přes veškeré pobavení a smích, se kterým mistrovsky pracuje v duchu nejlepších moderních komedií, míří k hlubším souvislostem lidského života a duše.

Ač by se mohlo zdát, že v nové inscenaci Divadla Pod Palmovkou bude kuchařem známý zpěvák rokenrolových šlágrů, podstata divadelní hry je barvitější. Máma je učitelka a anorektička a dceři Jill je šestnáct let, má nadváhu a miluje kuchařské knihy. Táta býval imitátorem Elvise Presleyho a stejně jako on se cítil být králem - Elvisův styl i slavné hity prostupovaly celým jeho životem, dokud neochrnul po autonehodě. Máma s dcerou se musí s těžkou situací vyrovnat a obě tak činí po svém: máma nespoutanými vztahy s mladými muži a Jill nespoutaným vařením. Obě přitom do pokusů o vyrovnání se s životem zapojují jednoho a téhož muže, Mámina milence Stuarta. Táta upoutaný na vozíku je sice mimo ženami rozpoutané dění, má však divoce surreální halucinace, ve kterých se stává Elvisem, zpívá elvisovské hity a pronáší bizarní proslovy o světě, smyslu života, lásce, životě…

Elvis byl obrovská hvězda. Postava Táty, kterého představuji, Elvise miluje a touží se jím stát. Vzdal se své práce a živil se revivalem Elvise. Hrál stejnou muziku, oblékal se do stejného kostýmu a lidem předváděl charakteristickou show“, vysvětluje Ondřej Veselý. „Práce na této postavě je pro mě velmi zajímavá. Je to více o zpěvu než o hraní, což je pro mě něco zcela nového.“

Za výpravou stojí chorvatský vizuální a multimediální umělec, scénograf a divadelní producent Leo Vukelić, iniciátor Noci divadel v Chorvatsku, na kterou po několika letech navázala i Noc divadel v Česku – jeden z největších divadelních svátků v Evropě. Leo Vukelić studoval v Záhřebu Akademii výtvarných umění a v Düsseldorfu ve třídě prof. Magdaleny Jetelové, kde na Kunstakademii absolvoval obor sochařství. Je finalistou ceny Radoslava Putara a držitel několika domácích i zahraničních cen za výtvarnou, kostýmní a scénografickou tvorbu.

Foto: ©David Turecký (výřez)

Podcast