Variace na téma XVIII: Dua, dueta a dialogy

Nikdy nezjistíme, kdy člověka zaujal efekt spojení dvou různých melodií. Při pátrání po prvních dvojhlasech se vydáme do středověku a kouzlo dvou hlasů nás bude provázet až do 20. století.

Spojení dvou hlasů - ať už vokálních či instrumentálních - bylo velkým objevem středověku. Koho a kdy vlastně při jednohlasém liturgickém zpěvu napadlo, že se odchýlí od kodifikované melodie?

profimedia-0328008548.jpg

O "objevení" dvojhlasu a vícehlasu názorně hovoří pedagog Pražské konzervatoře Roman Mlejnek. Dozvíte se, proč je kvinta ideálním "kandidátem" na dvojhlas a že dvojhlas může vzniknout vlastně náhodou - stačí, když si zazpíváme v místnosti s dlouhým dozvukem.

Přeskočíme "batolecí" dobu experimentů a postupné emancipace hlasů a soustředíme se na nejkrásnější příklady dvojhlasu. Uslyšíme dialogy milostné, vášnivé i žalostné.

Stabat mater dolorosa

Krásné spojení dvou vokálů najdeme ve zhudebnění sekvence Stabat mater od Giovanniho Pierluigiho da Palestrina. Skladatel dokonale vykreslil napětí a bolest obsaženou v textu o Panně Marii pod křížem, když předepsal zpěvákům držet se v intervalu sekundy.

Podobného efektu - i když v jiné době a s jiným výrazem dosahuje Claudio Monteverdi v "dialogu" císaře Nerona a Poppey z opery Korunovace Poppey. Zapomeňte, co víte o tomto římském krutovládci a nechte se unést kouzlem árie génia renesanční hudby.

Krásná nahrávka je ta s Philippem Jarousskym a Danielle De Niese ale protože tento kontratenorista figuruje i v ukázce předchozí, zařadíme zde neméně zdatné vokalisty Maxe Emanuela Cencice a Sonyu Yonchevu.

Dialog beze slov

Tak to je milostný dialog par excellence. V hudbě ale nepotřebujeme slova, abychom vyvolaly emoce. Třeba Robert Schumann dokázal vyjádřit city ke své nastávající tím, že zařadil doprostředprvní věty klavírního koncertu takovýto půvabný "dialog" klavíru a klarinetu. Pianistka Clara nemohla takové vyznání nepochopit!

A když jsme u koncertů, třeba ten Dvořákův nejslavnější pro violoncello obsahuje nádherné místo, kdy z plného symfonického zvuku vystupují housle a s violoncellem předvedou nádherný duet. Je to místo, které trvá pár vteřin, ale zůstane v paměti. Podívejte se na záznam vystoupení, kde u primů sedí mladinký Josef Špaček a sólistou je nikdo menší než - Yo Yo Ma! S Jiřím Bělohlávkem hraje Česká filharmonie.

Pro nejkrásnější duety teď sáhneme do světa opery. Leo Delibes a jeho Lakmé obsahuje tento slavný duet titulní hrdinky a její služky Maliky. Říká se mu "květinový duet", protože dívky při něm sbírají květiny.

Operní duet je žánr sám o sobě. Má nepřeberné mnonžství podob, podle toho, jaké city k sobě postavy chovají. Giuseppe Verdi napsal milostných duetů spoustu. Možná největší z nich je ten z jeho poslední velké tragédie Otello. Překvapivě tu chybí zdrcující vášně, spíše jde o dialog vyzrálý a něžný. Desdemona a Otello nemluví ani tak o tom, JAK moc se milují, ale PROČ se milují. Hlasy se spojí až v samém závěru.

Operní duety jsou kapitola sama pro sebe a tedy i námět na některý z dalších dílů našich Variací na téma. Třeba takový Richard Wagner dokázal milostný dialog rozprostřít na plochu celého jednání...

My ale dnes zkoumáme subtilnější podoby spojení dvou hlasů, ať už vokálních či instrumentálních. Velmi intimně působí spojení dvou smyčců: například v Madrigalech pro housle a violu od Bohuslava Martinů. Nebo v tomto Lamentu pro dvě violy od britského autora Franka Bridge (1879-1941).

Skončíme Moravskými dvojzpěvy Antonína Dvořáka v krásném provedení s dobovým klavírem. Zpívají Markéta Cukrová a SImona Šasturová. Od doby, kdy se od linky gregoriánského chorálu nesměle odpojil druhý hlas, jsme urazili docela dlouhou cestu, nemyslíte?

Foto Profimedia

Podcast