Hledání domova Belly Adamové i hudba trojice českých velikánů. Nové podzimní nahrávky Supraphonu

První podzimní novinky hudebního vydavatelství Supraphon přinášejí trojici titulů český velikánů Janáčka, Martinů a Dvořáka i pozoruhodný projekt komorních písní pěvkyně Belly Adamové a klavíristy Michaela Geese.

Říjnový pořad věnovaný novým titulům hudebního vydavatelství Supraphon představí čtveřici zajímavých titulů. První připomíná na čtveřici cédéček jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů Leoše Janáčka, od jehož úmrtí letos v srpnu uplynulo 95 let a příští rok v červenci si hudební svět připomene 170 výročí jeho narození. Pod názvem The Many Passions of Leoš Janáček (Mnoho vášní Leoše Janáčka) vydal Supraphon speciální kompilaci, která přináší nejpozoruhodnější Janáčkovy supraphonské nahrávky toho geniálního autora. Výběr odráží Janáčkův temperament a je výsledkem hlubokého zkoumání jeho osobnosti. Vzniklo tak osm kategorií, pojmenovaných jako Janáčkovy vášně: Lidová tradice; Česká věc – politika a vlastenectví; Rodina; Život a příroda; Přátelství s Dvořákem; Ženy; Ruská literatura; Náboženské kořeny. Dramaturgická sestava obsahuje velmi známé a slavné skladby, jako jsou Sinfonietta, Taras Bulba, Glagolská mše, Její pastorkyňa nebo Příhody lišky Bystroušky, ale také množství objevů, které zasazují Janáčkovu tvorbu do kontextu, například jeho sbory Sedmdesát tisíc, Česká legie, Symfonie Dunaj, Předehra g moll pro varhany nebo fragment Mše Es dur. Ve výběru interpretů nechybí klasikové janáčkovské interpretace v Brně i v Praze, některé unikátní archivní nahrávky i řada nahrávek nových. Mezi dirigenty jsou zastoupeni Břetislav Bakala, František Jílek, Jaroslav Vogel, Václav Neumann, Karel Ančerl, Bohumil Gregor, Sir Charles Mackerras a Jakub Hrůša, dalšími interprety jsou významné české a moravské sbory, sólisté Theodor Šrubař, Beno Blachut, Libuše Domanínská či Gabriela Beňačková, instrumentalisté Josef Suk, Ilja Hurník, Jan Panenka nebo Janáčkovo kvarteto a Pavel Haas Quartet.

I další dvě Supraphonské novinky jsou věnovány českým velikánům – Bohuslavu Martinů a Antonínu Dvořákovi. 8. září vyšlo CD dvou mezinárodně uznávaných českých umělců – houslisty Josefa Špačka a klavíristy Miroslava Sekery, kteří na svém albu představují komorního i koncertantního Bohuslava Martinů, skladatele světového i vpravdě českého, známého i stále objevovaného. Na albu jsou tři skladby pro housle a klavír, které ukazují jeho různé styly a vlivy. V Koncertu pro housle, klavír a orchestr sólisty doprovází Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Petrem Popelkou. Ten si u skladatele objednali manželé Rabinofovi a premiérovali jej v květnu 1954. Pozoruhodné dílo, které vznikalo souběžně se Symfonií č. 6 je dnes prováděno jen výjimečně, na rozdíl od Martinů Houslové sonáty č. 3, která už dávno zdomácněla v repertoáru světových houslistů. Z atmosféry tušeného konce války a pocitu odloučenosti od domova vzešel monument, který svou délkou připomíná spíše symfonie; dílo plné kontrastů dramatičnosti a lyriky, včetně až „dvořákovské“ nostalgie spojované s českými kořeny skladatele. Vedle těchto dvou - tak říkajíc - amerických děl přináší album také Pět malých skladeb pro housle a klavír ze skladatelova pařížského období.

I třetí podzimní Supraphonská novinka přináší českou hudbu. Trio Gildburg – Jarůšková – Jarůšek totiž natočilo kompletní tria Antonína Dvořáka, která patří k vrcholům skladatelovy komorní tvorby. První dvě tria jsou ovlivněna romantickou tradicí a ukazují skladatelovu schopnost vytvářet bohaté melodie a harmonie. Třetí trio je temnější a dramatičtější skladbou, odrážející Dvořákovu osobní krizi po smrti jeho matky. Čtvrté trio, známé jako „Dumky“, je originálním dílem, které spojuje lidové prvky se sofistikovanou formou. Kompletní nahrávka ve skvělém provedení proslulého izraelského klavíristy Borise Giltburga s Veronikou a Peterem Jarůškovými, stěžejními členy světoznámého Pavel Haas Quartet, patří k letošním nejočekávanějším novinkám klasiky. Supraphon album vydalo jak na 2CD, tak i v digitálních formátech.

A jak došlo ke spolupráci manželů Jarůškových na této desce právě s Borisem Gildburgem? Společně s ním Pavel Haas Quartet spolupracoval už v roce 2017, kdy nahráli Dvořákovy kvintety, které byly posléze oceněny Gramophone Chamber Award. A Violoncellista Peter Jarůšek přiznal: „Říkali jsme si s Veronikou, že by bylo zajímavé zkusit si s Borisem zahrát trio, ale nikdy jsme to nevyslovili nahlas. V roce 2018 nás Boris oslovil, jestli bychom nechtěli být součástí jeho projektu ve Flagey (flegej) v Bruselu, a od toho se to potom všechno odvíjelo. Dalším impulsem byla nabídka festivalu Dvořákova Praha, jenž požádal Borise, zda by se stal kurátorem kompletních klavírních trií, a on se obrátil na nás. Tam byl ten první moment, kdy jsme se společně zamilovali do Dvořákových trií. Dumky jsou výjimečná skladba, ale když jsme objevili i jeho dvě raná tria, tak jsme zjistili, že je to vlastně nádherná cesta Dvořákovým životem.“

Poslední podzimní supraphonská novinka otevírá před posluchači svět krásného, ale mnohdy opomíjeného světa komorní písně. Pěvkyně Bella Adamová spolu s klavíristou Michaelem Geesem natočila pro Supraphon pozoruhodný projekt s názvem „There Is Home“, který přináší písně Pavla Haase, Modesta Petroviče Musorgského, Gustava Mahlera i Benjamina Brittena, mezi nimiž se proplétají autorská intermezza a improvizace obou interpretů.

V jedenatřiceti letech je altistka Bella Adamova, rodačka z Čečny, vycházející hvězdou, která poutá pozornost svým výjimečným citem pro písňovou literaturu, nádherně zbarveným, hluboko posazeným hlasem a umělecky ryzím přístupem k písním, které si do svého repertoáru vybírá. O tom, jakými barvami oplývá její hudební svět, vypovídá právě její nové album s příznačným názvem „There Is Home“, které nahrála ve vzácném souznění s klavíristou Michaelem Geesem. U Supraphonu vyšlo na CD i v digitálních formátech 25. srpna a bylo slavnostně pokřtěno v rámci koncertu, který se uskutečnil na festivalu Music is v pražském Divadle X10 ve čtvrtek 5. října 2023.

Klavírista Michael Gees se narodil v roce 1953 v Západním Německu, altistka Bella Adamova téměř o čtyři desetiletí později v Severním Kavkazu a následně vyrůstala v Praze. Jejich společné album nese název There Is Home , tedy Zde je domov, a bylo pokřtěno 5. října na koncertě v rámci festivalu Music is... v pražském Divadle X10.

Hlavním tématem alba je hledání skutečného domova, vědomí člověka, že je na světě místo, kam patří. Bella Adamova písně vypráví jako vlastní příběh a mimoděk tím akcentuje životní příběhy samotných autorů, jejich vztah k domovu či prožívaný pocit vyděděnosti. Jak sama uvádí: „Album je opravdu moje srdeční záležitost. Jeho dramaturgii jsem měla, jak se říká, v šuplíku už od roku 2017, kdy jsem ji prezentovala na svém magisterském koncertě v Kolíně nad Rýnem, a až na pár doplnění jsme na ní nic neměnili. Tehdy mi ale trvalo celý rok, než jsem svoji představu dotáhla do té formy, se kterou jsem mohla být spokojená.“

S německým pianistou, improvizátorem a skladatelem Michaelem Geesem spolupracuje talentovaná altistka od roku 2015 a jsou již sehraným tandemem, který navázal společnou hudební řeč. „Neznám nikoho, kdo přemýšlí o hudbě a hraje jako on, a slyšet, jak hraje naživo, je opravdový a hluboký zážitek. Taky je velká úleva mít po svém boku někoho tak zkušeného. Při natáčení alba jsem cítila určitý tlak, řekla bych sama na sebe. O tom, že natočím právě tento repertoár, jsem snila už mnoho let a měla jsem na sebe velké nároky, občas i nemožná očekávání, a Michael mi připomněl, o čem hudba je – tedy o komunikaci a zkoumání,“ svěřila se Bella Adamova.

Úvodní foto: Bella Adamová (©Michaela Karásek Čejková)

Podcast