Katta zahraje ve Smetanově síni Obecního domu Bacha

Světová premiéra, Bachův varhanní koncert a Katta na Adventním koncertě FOK pro UNICEF. Přestože od Johanna Sebastiana Bacha žádný varhanní koncert neexistuje, varhanice Katta ho zahraje. Jde totiž o kompilaci dvou Bachových kantát, v nichž skladatel užívá varhan ve virtuózní podobě.

Dvojici adventních koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK 6. a 7. prosince ve Smetanově síni Obecního domu otevře světová premiéra díla s názvem Pražský kapr české skladatelky Jany Vöröšové, které vzniklo na objednávku FOK. V průběhu večera dále zazní varhanní koncert barokního velikána Johanna Sebastiana Bacha, který v sobě spojuje instrumentální části dvou Bachových kantát, a v druhé půlce večera Symfonie č. 5 „Reformační“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

V Bachově varhanním koncertě jsou použity části jeho chrámových kantát BWV 35 a BWV 156. Kantátu Geist und Seele wird verwirret (Duch a duše se pletou), BWV 35, zkomponoval Bach v Lipsku pro altový hlas na dvanáctou neděli po Trojici a poprvé ji provedl 8. září 1726. Její text vychází z předepsaného denního čtení z Markova evangelia, z uzdravení hluchoněmého. Text cituje myšlenky z evangelia a vyvozuje z nich analogii, že stejně jako se hluchoněmému otevřel jazyk, měl by být věřící otevřený k obdivu zázračných Božích činů.

Chrámová sonáta Ich steh mit einem Fuß im Grabe (Stojím jednou nohou v hrobě), BWV 156, vznikla rovněž v Lipsku, a to pro třetí neděli po Třech králích. Bach ji poprvé provedl v roce 1727 nebo 1729 a obsahuje mj. půvabnou úvodní sinfonii pro orchestr a sólový hoboj.

Adventní koncerty Pražských symfoniků jsou tradičně věnovány Dětskému fondu při OSN UNICEF. Taktovky se ujme šéfdirigent FOK Tomáš Brauner.

K úvodní skladbě večera Pražský kapr skladatelka Jana Vöröšová uvedla, že celou skladbu provází „pocit bohatosti, košatosti a mnohovrstevnatosti. Také je spojena s představou neustálých změn a vývoje v duchu slov režiséra Davida Lynche, že svět je spíš nekonečný, než konečný. Od statického začátku přes pohyb a neustálé proměny dojde v závěrečné větě až k hypnotickému stavu. V něm se objeví drobné melodie, které se na uzlových bodech potkávají, aby se od sebe hned oddálily.“

Dále pak zazní hudba Johanna Sebastiana Bacha a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, jejichž spojení v jednom večeru rozhodně není náhodou. Je známo, že romantický skladatel se výraznou měrou zasloužil o znovuobjevení díla barokního velikána a také se jím sám inspiroval.

Katt Foto Ivan Korč.png
  • Foto z turné „Vox Organi", hlas varhan na magických místech". Katta a její bílé mobilní varhany (©Ivan Korč)

Sólistkou obou večerů bude varhanice Katta, která svou hudbou otevírá nové světy; ať už v kostele na tradičních chrámových varhanách, tak i mimo něj, na unikátním bílém nástroji, vytvořeném jí na míru. Je známá tím, že na varhany hraje výhradně bosa, skládá vlastní skladby, které překračují žánr klasické hudby a v nichž také zpívá. Nechala si vyrobit vlastní elektronické varhany, se kterými cestuje a hraje recitály po celém světě.

Jejím posledním výrazným sólovým autorským počinem je projekt a album Vox Organi  (Hlas varhan), na něž nahrála instrumentální a vokální skladby na staré duchovní texty a modlitby. Instrumentální skladby jsou nazvány Meditace a vznikly v evangelickém kostele U Salvátora. K instrumentálním meditacím jako kontrast připojila Katta své zpívané skladby na staré duchovní texty.

Katt Foto Tomáš Nos.jpeg
  • Cover alba „Vox Organi“: Foto: Tomáš Nosil, grafický design Zuzana Lednická (©archiv interpretky)

Jako klasická varhanice a cembalistka na sebe Katta v mezinárodním měřítku upozornila při koncertech s orchestry jako Anima Eterna (s dirigentem Josem van Immerseelem), Zurich Chamber Orchestra (pod taktovkou Sira Rogera Norringtona), Royal Flemish Philharmonic, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK či Symfonický orchestr Českého rozhlasu, i jako sólistka varhanních recitálů po celém světě v Evropě, Mexiku nebo Indonésii. Vystoupila na mnoha mezinárodních festivalech (Festival Mexico, Schleswig Holstein Musik Festival, Pražské jaro, Struny podzimu aj.) a hrála na varhany v nejvýznamnějších evropských katedrálách (St. Paul's Cathedral v Londýně, Stephansdom v Pasově etc.).

Jaký má Katta vztah k hudbě Johanna Sebastiana Bacha a jak tedy vlastně vznikl varhanní koncert, který během programu uvede? Co říká na nástroj, na který bude hrát ve Smetanově síni Obecního domu?

I to Katta prozradí v rozhovoru s Martinou Klausovou na Classic Praha v neděli 26. listopadu v 16:30. Repríza je připravena na pondělí 27.11. v 11:30.

Úvodní foto: Katta, foto ze sólového recitálu v Obecním domě (©Pavla Hartmanová)

Podcast