Flashback září 2021

Září přineslo zahájení koncertní i divadelní sezóny.

Koncertem španělského operního pěvce Plácida Dominga začal 4. září 30. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Společně s ním vstoupily pěvkyně Adriana Kučerová a Štěpánka Pučálková. Na galavečeru zazněly operní árie a duety, ale i zarzuely - španělské podoby hudebně-dramatických děl kombinujících mluvené slovo se zpěvem. Do 18. září přehlídka nabídla 11 koncertů v pěti prostředích.

Šestého září zahájil Festival Dvořákova Praha v Rudolfinu Violoncellový koncert h moll a Novosvětská symfonie Antonína Dvořáka v podání orchestru Filarmonica della Scala. Součástí festivalu byl i koncert Mladých filharmoniků s dirigentem Tomášem Netopilem, který ve světové premiéře představil skladbu Dvořák Airlines. Napsal ji na objednávku festivalu kytarista a skladatel Lukáš Sommer. A přiblížil svůj vztah k Dvořákovi:
"Já mám velkou radost, že vlastně 14. zazní úplně nová skladba, kterou jsem psal pro festival Dvořákova Praha. Je to vlastně v historii tohoto festivalu poprvé, kdy si nějakou novou skladbu objednal, tak je to i velká čest, a zároveň je to i takové uzavření mého příběhu s Antonínem Dvořákem, který vlastně už začal před pěti lety v Americe, kde jsem vlastně nacházel ty jeho stopy autentické po amerických městech a čím dál víc mě začala zajímat přímo ta jeho cesta. Tak ta cesta mě začala fascinovat a vlastně ta skladba pracuje s takovým nápadem, jak by asi ta cesta vypadala dneska, tím Boeingem. Proto se to jmenuje Dvořák Airlines."

Festival měl i svou komorní řadu, jak prozradil šéf festivalu Jan Simon:
"Komorní řada se stala víceméně pro letošní i následující roky synonymem pro páteřní programovou řadu Dvořákovy Prahy s názvem Dvořák Collection a po těch letech, kdy jsme upírali pozornost k velkým symfonickým nebo vokálně-instrumentálním dílům, jsme skutečně se rozhodli odprezentovat Dvořákovo komorní dílo v nějaké ucelené formě. Začali jsme s tím již vloni provedením Dvořákových klavírních kvartetů a Dvořákova sólového klavírního díla."

V rámci Dvořákovy Prahy se konala soutěž Concertino Praga. Vyvrcholila 17. finálovým večerem. Výkony mladých muzikantů sledoval z pozice člena poroty i houslista Václav Hudeček. A ohodnotil výkony soutěžících:
"Když si vezmeme, že těm účinkujícím je 16 let, těm nejlepším, 15 - 16 let, tak to byly naprosto zralé výkony. No a letos tedy ve dvou dnes se koná – na dvou koncertech – to finále, protože letos jsou i komorní soubory kromě sólistických výkonů, takže mám velkou radost z toho, že na těch komorních souborech máme hned dvojí zastoupení jako Česká republika. A Triem Vyšehrad, ve kterém hraje Pavol Praženica – klavír, Natálie Toperczerová a David Pěruška – housle, a pak máme duo Mráček – Pěruška."

Vítězem mezi sólisty v soutěži Concertino Praga se nakonec stal čtrnáctiletý slovenský klavírista Ryan Martin Bradshaw, který zahrál Čajkovského Klavírní koncert b moll. Diváckou cenu získal český klavírista Jan Schulmeister.

Třináctého září otevřel 16. ročník mezinárodního hudebního festivalu Americké jaro zahajovací koncert v pražském prostoru DOX. Duo pro housle a violoncello č. 2 Bohuslava Martinů zahráli houslista Josef Špaček a violoncellista Tomáš Jamník. Ten ocenil i místo, kde se akce konala:
"Mně se to velice líbí. A hlavně je to místo, které vybízí k setkávání. Já taková místa znám velice dobře z Berlína – teď nemyslím přímo Berlínskou filharmonii, která taky je skvěle sociálně řešena, ale taky další prostory, přesně takové moderní, které tam jsou, a je to naprosto správně a myslím si, že se tím Praha může pyšnit, že má takový prostor. A teda doufám, že i brzy k tomu přiroste i ten Vltavský sál, který by to ještě dále podpořil."

Novou sezónu Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt Praha zahájil 27. září v pražském Sále Martinů německý pianista Matthias Kirschnereit. Doprovodil ho rezidenční soubor festivalu - Stamicovo kvarteto.

A novou sezónu odstartovala Česká filharmonie, a to dvěma zahajovacími koncerty 29. a 30. září. Pod vedením Semjona Byčkova zahrála Leningradskou symfonii Dmitrije Šostakoviče. S ní pojí Byčkova i mimořádný osobní příběh. Jeho maminka za druhé světové války přežila obléhání Leningradu. Celých devět set dní.

A Supraphon vydal 4CD s kompletním dílem Antonína Dvořáka. Součástí nahrávky jsou i větší cykly, příležitostné skladby, ale i několik hudebních kuriozit, které byly natočeny vůbec poprvé. Kompletní klavírní Dvořákovo dílo nahrál virtuos Ivo Kahánek.

Zářijové události připomněli Magdalena Korcová a Luděk Khebl.

Foto: Profimedia

Podcast