70 let klasika scénické hudby

Karel Cón slaví životní jubileum

Kombinace hudby imitující historické slohy s hudbou nonartificiální a někdy i jazzovou, to je charakteristický rys tvorby hudebního skladatele, aranžéra, dirigenta a korepetitora Karla Cóna, který 12. září oslaví své sedmdesátiny.

Jeho hudbu, hudební úpravy a vedení mohli diváci ocenit v mnoha divadelních inscenacích. Po své bohaté profesní pouti po českých scénách zakotvil v 90. letech opět v Brně, kde začínal. V Jihomoravské metropoli se v současnosti významně podílí na znovuuvedení komedie Světáci.

Karel Cón se narodil 12. září 1951 v Košicích, jeho otcem byl operetní skladatel, aranžér a rozhlasový redaktor Zdeněk Cón. Po studiu na konzervatoři v Brně (housle u Jana Vacka a kompozice u Bohuslava Řehoře) pokračoval na JAMU ve studiích skladby u Miloslava Ištvana.

Na přelomu 70. a 80. let působil v řadě oblastních divadel po celé republice, kde psal scénickou hudbu k inscenacím nebo hrál v orchestru. Rozvinul významnou spolupráci zejména s loutkohereckým souborem Naivního divadla v Liberci. Spolupracoval ale také s divadly v Hradci Králové, Karlových Varech, Šumperku, Jihlavě, Pardubicích, Chebu, Uherském Hradišti či Kladně.

Nakonec opět zakotvil v Brně, kde své síly spojil s Národním (tehdy ještě Státním) divadlem Brno, zpočátku s činohrou a začátkem 90. let i se zpěvohrou. Nejvýznamější je ale jeho spolupráce s Městským divadlem Brno (tehdy Divadlem bratří Mrštíků). S ním začal Karel Cón spolupracovat již ve druhém ročníku konzervatoře. Po návratu do Brna zde působil jako dirigent, hudební skladatel, aranžér či korepetitor (leckdy ve více funkcích najednou) a podílel na více než padesátce inscenací. Z celého výčtu zmiňme alespoň My Fair Lady (ze Zelňáku) (1999), Svět plný andělů (2000), Kdyby tisíc klarinetů (2005), Markéta Lazarová (2007) a vedle mnoha dalších ještě inscenace z posledních let Zamilovaný Shakespeare (2016), Ženy na pokraji nervového zhroucení (2017), Romeo a Julie (2019) či Pro nic za nic (2019).

Jako spoluautor se také podílel na původních originálních inscenacích pro letní open-air scénu Městského divadla Brno na Biskupském dvoře Moravského zemského muzea: Baron Trenck (2012), Mendel aneb Vzpoura hrášků (2015), Brněnské kolo (2017) či nejnovější premiéra historické fresky Napoleon aneb Alchymie štěstí (2021).

Karel Cón je rovněž plodným autorem komorních, vokálních i orchestrálních kompozic, dále byl zaměstnán mimo jiné i jako hudební redaktor a režisér rozhlasového studia v Hradci Králové a v letech 1996–2002 působil jako pedagog na brněnské konzervatoři, kde vyučoval skladbě a hudební teorii (jeho žákem byl mimo jiné i současný šéfdirigent MdB Dan Kalousek).

Nejčerstvější prací Karla Cóna je nově nazkoušená inscenace nesmrtelné české komedie Světáci, pro kterou Karel Cón vytvořil zbrusu nové písně, scénickou hudbu i aranžmá původních filmových songů a současně se ujal hudebního nastudování i funkce dirigenta.

Foto: Tino Kratochvil

Podcast