Smetanova Hubička po více než dvaceti letech na jevišti plzeňského divadla.

V sobotu 27. dubna uvádí opera Divadla J. K. Tyla v Plzni premiéru nové inscenace opery Hubička Bedřicha Smetany.

Uvedení nové inscenace v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka a v režii Magdaleny Švecové je pokračováním oslav Roku české hudby připomínající dvousetleté výroční narození Bedřicha Smetany, pro které si Divadlo J. K. Tyla nachystalo nabídku všech Smetanových oper.

08_Hubicka-DJKT_WEB-root-5846.jpg
  • Jana Foff Tetourová, Jevhen Šokalo, Ivana Veberová

Šestá opera Bedřicha Smetany byla jeho první spoluprací s Eliškou Krásnohorskou, která našla inspiraci pro libreto ve stejnojmenné povídce Karolíny Světlé. Světová premiéra se odehrála 7. listopadu 1876 v Prozatímním divadle v Praze. „Hubička je plná fantastické hudby, zvlášť když si uvědomíme, že Smetana tuto hudbu v životě neslyšel, protože celou Hubičku napsal, když už byl hluchý. Čím víc toto dílo studuji, tím víc se s každým taktem skláním před jeho genialitou,“ říká dirigent a šéf opery Jiří Petrdlík. Podle slov dramaturga Vojtěch Franka sám skladatel považoval Hubičku za svou do té doby nejzdařilejší operu. „Dramaturgická sevřenost díla a množství krásných lyrických míst mu mohou dát za pravdu,“ doplňuje Frank.

02_Hubicka-DJKT_WEB-root-5074.jpg
  • Richard Samek, Martin Bárta

Děj opery se točí kolem hubičky, kterou Lukášovi Vendulka z úcty k jeho mrtvé ženě nechce dát dřív, než se stane jeho ženou. Děj sice není nijak komplikovaný, podstatnou roli v něm ale hraje promyšlená psychologie postav. „Hubička je o lidech, jejich síle i slabosti. Je o míjení na té nejkřehčí úrovni vztahů, o víře a důvěře, úctě i odvaze,“ vysvětluje Magdalena Švecová. „A i když nám může připadat, že hádat se o hubičku je přinejmenším úsměvné, rozhodně jsou zmíněné vztahy založené na skutečných prožitcích, které mohou mít mnohem hlubší kořeny, než se na první pohled jeví.

Inscenace Magdaleny Švecové se scénografií a kostýmy Zuzany Přidalové evokuje život našich předků ve vsi v Podkrkonoší, kde křesťanské tradice soužijí s pohanskou pověrčivostí a kde si lidé na živobytí přivydělávají třeba i pašeráctvím. „S výtvarnicí Zuzanou Přidalovou vycházíme z přírodních, vizuálně příjemných materiálů, nejvýraznějším prvkem budou motivy modrotisku. Částečně jsme se inspirovaly v Jilemnici – Hubička se odehrává v podhůří, kde má modrotisk dodnes své místo,“ přibližuje vizuální stránku inscenace režisérka.

05_Hubicka-DJKT_WEB-root-5072.jpg
  • Jana Foff Tetourová, Dětský sbor Kajetán

„Ještě nedávno patřila Smetanova Hubička k základním představením všech českých operních scén. Dnes je uváděna daleko méně, a proto s nadšením vítám znovu zařazení této opery v rámci Roku české hudby 2024 do repertoáru DJKT. Diváci se mohou těšit na krásnou hudbu a ztvárnění nefalšovaných lidských charakterů,“ říká radní města Plzně Eliška Bartáková.

V hlavní roli Vendulky se představí držitelka Ceny Thálie Ivana Veberová, Lukášem jí bude Richard Samek nebo Michal Bragagnolo. V dalších rolích vystoupí Pavel Klečka, Martin Bárta, Jakub Hliněnský, Jana Foff Tetourová, Jevhen Šokalo, Radka Sehnoutková, Marie Šimůnková, Petr Horák a Jan Ondráček.

Foto: Martina Root

Podcast