Eva Urbanová v roli Emilie Marty. Koncertní provedení Janáčkovy opery se uskuteční v pražském Národním divadle

"Krasavice 300 let stará - a věčně mladá - ale jen vyhořelý cit! Brr! Chladná jak led! O takové napíši operu!" "Tu brr už dělám. Ale udělám ji teplejší, aby lidé s ní měli soucit. Já se do ní ještě zamiluju."

Tak psal Leoš Janáček o své předposlední opeře, pro kterou přejal základní dějová fakta, postavy a situace ze stejnojmenné „filosofické komedie“ Karla Čapka o touze po nesmrtelnosti i strachu z ní. Janáčkovým samostatným a pro něj typickým vkladem je však vyhrocení erotických vztahů a erotické atmosféry příběhu vůbec i obrovské vcítění do ústřední role ženy, slavné zpěvačky Emilie Marty, která přes všechen cynismus získaný během svého třísetletého života vlastně stále touží po lásce, smyslu, naplnění a závidí smrtelným, že v tyto „obyčejné věci“ - možná naivně - věří. 

Světová premiéra se konala 18. prosince 1926 v brněnském Národním divadle a byl to další Janáčkův triumf: "Ta vychladlá měla úspěch netušený! Až mráz šel každému po těle. Je prý to moje největší dílo!" Stejně úspěšná premiéra se uskutečnila také v pražském Národním divadle v březnu 1928 v hudebním nastudování Otakara Ostrčila.

Národní divadlo v Praze připravilo na 11. a 14. září dvě koncertní provedení opery Leoše Janáčka Věc Makropulos. V hlavní roli se představí Eva Urbanová a řídit bude nový hudebního ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra.

Foto: Profimedia

Podcast