Hybatelé rezonance budou patřit jazzovému pianu Víta Křišťana

Jazzový pianista a skladatel Vít Křišťan odehraje již 8. dubna v Anežském klášteře mimořádný sólový koncert v rámci cyklu klavírních recitálů Hybatelé rezonance. Posluchači se mohou těšit na autorsky pojatý program, který naváže na Suitu Mandala premiérovanou s orchestrem SOCŘ v loňském roce, odkáže na inspiraci polskou jazzovou líhní a pozve do světa improvizace.

„Jedna z věcí, kterých si v hudbě nejvíce cením, a kterou neustále vyhledávám, je síla přítomného okamžiku a s ní související otevřenost a svoboda. Můj program bude tedy zásadně ovlivněn právě těmito aspekty. Pravděpodobně zazní i nějaký ten jazzový standard, lidová píseň, dojde i na skladby autorské a kdo ví, třeba se do programu zatoulá i nějaké to téma z hudby klasické,“ dodává ke svému sólovému večeru Vít Křišťan, který vedle autorských projektů účinkuje v mnoha kapelách dalších hudebníků, například Roberta Balzara, Dana Bárty, Jaromíra Honzáka, Marty Kloučkové či kvintetu Inner Spaces. Hybatelé rezonance již šestým rokem uvádějí sólové koncerty výrazných osobností, které na mistrovském koncertním křídle C. Bechstein D 282 představují osobní program sestavený exkluzivně pro tuto příležitost.

Cyklus klavírních recitálů Hybatelé rezonance připravuje společnost C. Bechstein. Vstupenky je možné zakoupit na webových stránkách www.hybatelerezonance.cz a v síti GoOut. Koncerty začínají v 19.30.

Vít Křišťan je považován za jazzového pianistu, ovšem dlouho se věnoval hlavně klasice – napřed na ZUŠ v Humpolci, později pod vedením Iriny Kondratěnko. Na jazzové piano se zaměřil na Konzervatoři Jaroslava Ježka ve třídě Jiřího Růžičky a Ondřeje Kabrny. Jazz na univerzitní úrovni odešel studovat na známou jazzovou akademii v polských Katovicích a později do Dánska (Odense). Ke klasické hudbě se ale vrací neustále, mimo jiné i díky vlivu elitního jazzového pianisty Brada Mehldaua, s nímž absolvoval jeden z workshopů. Mezi svými vzory uvádí též legendárního pianistu a skladatele Billa Evanse, do jehož desky Waltz for Debby se asi v 16 letech doslova „zbláznil“ a prý se v té době rozhodl se, že jazzové piano je pro něj to pravé.

Vít Křišťan vystoupil snad na všech zásadních jazzových světových festivalech (Kodaň, Londýn, Edinburgh, Muri, Klaipeda, Afyon, Paříž, Budyšín, Salcburk…). V Polsku, jež patří k jazzovým „velmocem“, hostoval v Sopotech, Gdyni, Krakově, Lodži, Varšavě, Jelení Hoře i ve Vratislavi na festivalu Jazz nad Odrou, kde byl oceněn v roce 2009 jako druhý nejlepší festivalový hráč. Výčet zahraničních hudebníků, s kterými již spolupracoval, je podobně ohromující – namátkou Bo Stief, Niels Berg, Hugo Rasmussen, Shayna Steele, Marc Bernstein, Veronika Harcsa, Grzegorz Karnas, András Dés…

U labelu Animal Music vydal dvě autorská CD – debutové Imprints je z roku 2013, v roce 2017 se autorsky podílel na triovém projektu Török – Slavík – Křišťan. Jako hráč, a v některých případech částečně i skladatel, se podílel na řadě dalších nahrávek; čtyři z nich byly oceněny Cenou Anděl jako nejlepší česká jazzová alba roku (Early Music a Uncertainty Jaromíra Honzáka, album Light Year kapely Inner Spaces a Prague Six big bandu Concept Art Orchestra). V roce 2019 uvedl s Concept Art Orchestra premiéru svého Koncertu pro klavír a jazzový orchestr. V roce 2022 se podílel jako improvizující pianista na světové premiéře písňového cyklu Martina Brunnera a Markéty Foukalové „Svou chvíli“.

Vít Křišťan je také vytíženým pedagogem – působí na brněnské JAMU a na Konzervatoři a Vyšší odborné škole Jaroslava Ježka v Praze. Jako lektor se zúčastnil jazzových seminářů a workshopů v Dánsku, Německu, Polsku, Jižní Koreji, Srbku a Gruzii.

Zdroj: TZ
Foto: Vít Křišťan (©archiv Hybatelé rezonance)

Podcast