Landovského Hodinový hoteliér se ocitne v Redutě

Národní divadlo Brno přenese diváky v divadle Reduta ve slavné hře Pavla Landovského Hodinový hoteliér do nevšední domácnosti. Premiéra příběhu o dvou dědcích, kteří jsou nucení žít spolu a aby měli peníze alespoň na to nejdůležitější, přilepšují si pronájmem svého malého bytu milenecké dvojici, se uskuteční 9. června.

Pavel Landovský byl známý jako originální, pudový herec. Méně už je známý jako dramatik. Národní divadlo Brno zinscenovalo v roce 1991 jeho hru Supermanka se Zdenou Herfortovou a Jiřím Dvořákem v hlavních rolích. Nyní se dočká premiéry jeho nejznámější hra Hodinový hoteliér.

Hru napsal Pavel Landovský v roce 1968. Inspirací mu byli dva dědci na lavičce, kteří se spolu neustále hádali, neposlouchali se, ale neodsedli si. Jako by bez sebe nemohli být. A tak se zrodil Fána, hašteřivý vykuk, který celý život chytračil a odrbával, co se dalo a noblesní Hanzl, který na rozdíl od Fány nemá penzi, protože byl legionářem, a tak si musí přivydělávat jako hlídač. A aby si přilepšili, pronajímají svůj malý byt k tajným schůzkám Zuzi a Ríši. On je ženatý a chce milenku, ona je mladičká a chce vztah.

Pavel Landovský svou hru popsal jako situační hru charakterů, jako něžnou pasáckou rapsodii. Režisér inscenace Štěpán Pácl na Landovském jako autorovi vyzdvihuje dvě věcí: „Humor a křehkost. Je to asi jediný dramatik na světě, který dokáže řvát poeticky a hulvátsky mlčet.“ Do rolí jednotlivých postav obsadil herce Bedřicha Výtiska (Fána), Vladimíra Krátkého (Hanzl), Elišku Zbrankovou (Zuzi) a Petra Bláhu (Ríša).

Výraznou složkou Hodinového hoteliéra je scéna, kterou navrhla Linda Holubová. Ta maličký byt starých pánů umístila na kraj podia, na forbínu. „Ráda pracuji s detailem a tento až filmový pohled na scénu a kostýmy je mi velmi blízký. Použité materiály, patina, ale i třeba barva tkaniček u bot, vše má v takovém případě svůj důvod. Jeden drobný detail dokáže dát kontext zbytku dekorace, nebo určit charakter postavy. A v tom je to největší kouzlo naší práce.“

I Štěpán Pácl si práci na malém prostoru pochvaluje: „Je to hra jemná, vyžadující přesné, až filmově přesné herectví. Chtěl jsem, abychom byli divákům co nejblíže, abychom si vzájemně mohli dopřát jemnost a rozkoš hereckého detailu. V takové blízkosti pracuji poprvé a jsem uchvácen. Moci se herců téměř dotknout, být tak blízko takové srandě a tolika emocím, a zároveň zůstat chráněn příšeřím hlediště, to je vzrušující a fascinující zároveň.“

Hodinový hoteliér se uváděl na českých jevištích pouze do roku 1971. Po Landovského vynucené emigraci se vrátil na naše scény až po Sametové revoluci. V Brně se ale objevuje vůbec poprvé.

Foto: Bára Bachanová

Podcast