Mozart, nebo Salieri? Molieri!

Adam Plachetka zítra pokřtí nové album, na kterém za doprovodu orchestru Czech Ensemble Baroque zpívá árie od dvou klasicistních velikánů, jež dramatické umění vykreslilo jako rivaly - zvláště Salieriho pak jako ztělesnění závistivé neschopnosti. Realita ovšem zdaleka nebyla tak jednoduchá.

Pověst skladatele Antonia Salieriho značně utrpěla už vinou dramatu Alexandra Sergejeviče Puškina Mozart a Salieri, kde ruský spisovatel rozvedl klepy o tom, že Salieri "způsobil Mozartovu předčasnou smrt" - ty si však již nějakou dobu beztak žily vlastním životem. Na Puškina pak navázal Peter Shaffer svou hrou Amadeus, jež se stala předlohou stejnojmennému oscarovému snímku Miloše Formana. Ten osud Salieriho reputace zpečetil.

Nové album Molieri, které Adam Plachetka nahrál za doprovodu orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka, přináší díla obou skladatelů a zaměřuje se konkrétně na basbarytonové árie z jejich komických oper. Jedná se o program, který už umělci v tomto spojení dříve několikrát provedli koncertně. Slavné árie z Mozartových oper na libreta Lorenza da Ponteho jsou zde konfrontovány s úryvky ze Salieriho oper Falstaff, Axur, La grotto di Trofonio a La scuola de' gelosi. Samotná Salieriho hudba objasňuje, proč měl skladatel svého času takový úspěch a proč u něj studovali takoví velcí skladatelé, jako byli například Beethoven, Schubert nebo Liszt.

Novou nahrávku vydalo na přelomu října a listopadu vydavatelství Pentatone, slavnostně pokřtěna bude zítra, v úterý 22.11.2022.

Další podrobnosti o nové nahrávce prozradil Adam Plachetka i redaktorce Zuzaně Filípkové:

Foto: Profimedia

Podcast