Testujeme a zkoušíme dál

Současnou situaci v pražském Národním divadle přibližuje ředitel Jan Burian.

Už dlouhé měsíce jsou divadla v České republice zavřená, některá nehrají už celý rok. Otevřít po první vlně pandemie mohla koncem divadelní sezony, některé scény ovšem tak už ani neučinily a soustředily se na sezonu novou. Ta ale s nástupem dalších opatření opět skončila po pár týdnech a divadla je možné znovu sledovat jen na internetu. Jaká je situace v Národním divadle v Praze prozradil generální ředitel Národního divadla v Praze Jan Burian.

Národní divadlo je už několik měsíců zavřené. Umělcům chybí živé publikum. I vaše tvorba se proto přesunula do online prostoru. Na jakých projektech pro diváky pracujete?

Činohra Národního divadla spustila nový cyklus videí, který se jmenuje Za scénou. Jejich průvodci jsou dramaturgové Marta Ljubková, Ilona Smejkalová nebo Jan Tošovský, ale podílejí se na nich samozřejmě i režiséři, herci, výtvarníci a scénografové. Diváci se seznámí s krátkými průvodci inscenacemi a tituly. Zatím jsme připravili Maryšu, Manon Lescaut a Plukovníka Švece. Chystáme ale také Kytici, Krále Oidipa, Fausta a další. Cyklus je určený zejména učitelům, učitelkám, dětem a studentům jako podpůrná pomůcka k dějinám českého divadla a literatury. Na jeho vzniku se také částečně podílejí studenti v rámci našeho programu ND Young.

Vytvořili jste podcastový kanál s názvem Národ tobě. Lidé ho mohou slyšet na několika platformách. Co v nich posluchačům nabízíte?

Národní divadlo nový podcastový kanál pod titulem Národ tobě spustilo začátkem roku. Jeho průvodci jsou herci naší činohry Lucie Juřičková a David Matásek. Podcasty jsou určeny všem našim příznivcům a divákům. Všechny soubory v nich seznamují posluchače se vznikem našich jednotlivých inscenací. Můžete si poslechnout například podrobného průvodce operou Prodaná nevěsta. Nebo se můžete seznámit s tím, jak vznikala dramatizace románu Jáchyma Topola apod.

Také balet zkouší několik významných děl.

Balet dokončuje přípravu nesmírně populárního titulu Spící krasavice s choreografy, kteří k nám přijíždějí z Německa, ale také z Chile, pod vedením Marcii Haydée. Je to slavná choreografka, která je autorkou a spravuje práva k tomuto slavnému dílu. Je to jeden z nejpopulárnějších baletů. Premiéru se chystáme uvést, jakmile to bude možné. Představení natočíme. A samozřejmě se nejvíce těšíme na to, až ho diváci uvidí ve Státní opeře živě. Dále balet začal zkoušet nový titul, který bude složený ze tří choreografií světových choreografů. Ten připravujeme pro novou sezónu.

V prostředí divadla dodržujete přísná opatření. Jak je zvládáte?

V Národním divadle jsme poměrně pyšní na to, že jsme začali testovat naše zaměstnance již před několika měsíci. Vytvořili jsme díky testování, i díky poměrně přísným interním předpisům, velice bezpečné prostředí. Uvnitř Národního divadla se nám daří držet situaci epidemie ve stabilní podobě. Počet nemocných ani nakažených nám dlouhodobě nijak prudce nestoupá a drží se v podstatě pořád na stejných číslech. Zkoušíme v omezeném režimu. To znamená v menším počtu umělců. Zkoušíme tam, kde je to možné, samozřejmě s rouškami. Všichni naši zaměstnanci se musí povinně testovat, ale dělali to i předtím, kdy to ještě povinnost nebyla. Testování probíhá v prostorách Národního divadla, v podstatě každý den podle nějakého plánu zkoušek a plánu práce, který samozřejmě aktualizujeme. Úplně nejaktuálnější situace je, že jsme teď, po dobu všech uzávěr, omezili významným způsobem zkoušky kolektivních těles – tj. obou sborů a orchestrů. Balet pracuje v menších skupinkách. Činohra zkouší představení Idiota - dramatizaci románu ruského spisovatele Fjodora Michajloviče Dostojevského, která vznikne ve filmové podobě. Balet zkouší ve skupinách do čtrnácti tanečníků na našich na metry poměrně velkých zkušebnách.

Jaké jsou tedy ztráty Národního divadla za dobu jeho uzavření?

Finanční situace je opravdu vážná. A to volím mírný výraz. Náš propočet je v tuto chvíli do konce roku ztráta 264 milionů korun. Je potřeba si uvědomit, že Národní divadlo musí, aby mohlo plnohodnotně každý den hrát, vydělat více než 40 procent celkového ročního rozpočtu vlastní aktivitou a zejména tím, že hrajeme představení. Za normálních okolností máme veliký podíl diváků ze zahraničí, ale také z celé České republiky. Vše v tuto chvíli stojí. Z finančního hlediska hledíme do budoucnosti s jistými obavami. Jednáme velmi intenzivně s naším zřizovatelem, kterým je ministerstvo kultury, abychom ztráty kompenzovali. Tak jako se kompenzují v řadě jiných subjektů v kultuře v plné výši. Tak, aby Národní divadlo, až to bude možné, mohlo v plné parádě otevřít.

Finanční pomoc od státu jste tedy obdrželi nebo ji máte alespoň přislíbenou?

V této chvíli jsme ještě žádnou státní pomoc nedostali. Příslib máme v tom směru, že budeme každý měsíc vykazovat ztráty, a ty nám budou postupně kompenzovány. Ale nemáme příslib na celkovou úhradu té dotace. Ministerstvo kultury slíbilo, že o tom bude s ministerstvem financí jednat. Upřímně řečeno nedovedu si představit, jak bychom to řešili v situaci, kdy nikdo z nás za tu pandemii nemůže. Lidé pracovat chtějí. Navíc víme, že diváci se do divadel opravdu těší. Včera jsem měl videorozhovor s ředitelem Opery v Madridu. Španělsko je první zemí, která divadla otevřela. Všechny vstupenky se vyprodaly za 48 hodin.

Mohou vás příznivci divadla v současné situaci nějak podpořit?

Diváci nás mohou podpořit. Máme úspěšný mecenášský klub, kde lze přispět od 1500 korun ročně až po libovolnou částku. Za to příznivci dostávají benefity v podobě informací, návštěv zákulisí atd. Dále prodáváme dárkové poukazy na vstupenky. Jeden stojí 500 korun. Můžete si jich koupit kolik chcete, s tím, že poté si je vyměníte za vstupenky. Kromě toho máme program, ve kterém můžete speciálně přispět na podporu Národního divadla tím, že si zakoupíte symbolicky sedadlo ve Státní opeře. To poté můžete využívat pro své návštěvy.

Rozhovor připravila Kristýna Ševčíková a redakce zpravodajství Classic Praha.

Foto: ND

Podcast