Obraz v obraze je starší než „PiP“

Nová výstava přibližuje fenomén zobrazení uměleckého díla v díle výtvarném

Moderní funkce televizních přijímačů „Picture in picture“ (zkr. PiP) není už dnes žádnou novinkou. Pokud se ale obrátíme do historie výtvarného umění, zjistíme, že technická vymoženost nejspíš nevědomě a ze zcela jiných než uměleckých důvodů následuje dávný zájem malířů. Po staletí je lákají ke ztvárnění i náměty v nichž figuruje další výtvarné dílo. Výstavu o tomto fenoménu s názvem „Obrazy v obrazech“ zahájí 12. ledna Galerie výtvarného umění Chebu. Výstava potrvá do 26. března.

Mezi malířskými zobrazeními zaujímají zvláštní pozici obrazy s náměty uměleckých děl. Ta na rozdíl od běžných předmětů představují otevřené pole významů a interpretací, jež se přenášejí i do nového obrazu, který zase zpětně ovlivňuje čtení obrazu původního, takže mezi oběma vzniká síť vzájemných vztahů.

Princip „obrazu v obraze“ se objevuje už ve středověku a jeho význam stoupá během renesance, kdy se malířství etablovalo jako autonomní disciplína, jež si určovala vlastní předmět zájmu už mimo náboženskou sféru. Malba, která se emancipovala ze své podřízené role, začala být pojímána jako intelektuální aktivita schopná uspokojovat požadavky vzdělaných objednavatelů. Jako taková se tedy nemohla vyhnout reflexi sebe sama – například tématům spojeným se vznikem obrazu (autoportrét, ateliér umělce), s jeho „druhým životem“ (sbírky a galerie, obraz v dobovém interiéru) nebo se zkoumáním hranic iluzivního zobrazení (trompe l’oeil).

Díky výše zmíněným procesům „sebeuvědomování obrazu jako média“ se tehdy zrodilo umění v podobě, jak ho známe dnes. Do dnešní doby přežil i princip „obrazu v obraze“, jež zajímavým způsobem odráží proměny výtvarné kultury. Tou nejzásadnější byl nástup technického obrazu, tedy fotografie, fotoreprodukce a posléze také digitálních médií.

Na výstavě jsou svými díly zastoupeni tito umělci a umělkyně: Marie Blabolilová, Oldřich Blažíček, Michal Cihlář, Emil Filla, Lukáš Jasanský – Martin Polák, Bohumil Kubišta, Marian Palla, Michal Pěchouček, Jiří Plieštik, Václav Podestát, Michael Rittstein, Tomáš Smetana, Jan Svoboda, Václav Špála, Jiří Štourač, unconductive trash, Petr Veselý.

Foto: GAVU Cheb, Michal Cihlář, Zátiší grafikou a s kedlubnou, 1992, devatenáctibarevný linoryt přes grafiku Jaroslava Róny Ptáčátko (akvatinta, 1984).

Podcast