Ostravu rozezní Manon v originále

Massenetova opera ve francouzštině a s francouzským dirigentem

Nejznámější operu Julese Masseneta (1842–1912) Manon uvidí ostravští diváci opět po 53 letech. Na jeviště Divadla Antonína Dvořáka se vrací po čtvrté v hudebním nastudování francouzského dirigenta Bruna Ferrandise a režii Jiřího Nekvasila v nové premiéře 28. dubna 2022. Poprvé ji ovšem bude divadlo hrát ve francouzském originále.

Příběh mladinké Manon, která touží po velké lásce, ale ještě více po bohatství, přepychu a pohodlném luxusním životě plném zábavy, pochází z pera abbého Prévosta (vyšlo 1731). Dílo inspirovalo a dodnes inspiruje mnohé tvůrce – literáty, hudební skladatele, choreografy i filmaře. Ani Jules Massenet nebyl se svým operním zpracováním první. Jeho Manon měla premiéru v roce 1884, po něm pak zkomponoval operu s názvem Manon Lescaut Giacomo Puccini (1893) a tato dvě operní zpracování se objevují na světových operních jevištích nejčastěji. V našem kulturním povědomí je příběh Manon Lescautové znám především díky nádhernému a dosud živému veršovanému dramatu Vítězslava Nezvala z roku 1940.

Národní divadlo moravskoslezské uvedlo operu poprvé už v roce 1923 a naposledy zde měla premiéru v roce 1969. Nová inscenace je tedy čtvrtou v pořadí. „Poprvé ji však divákům předkládáme ve francouzském originále. A jsem rád, že se hudebního nastudování ujal s velkým nasazením a šarmem francouzský dirigent Bruno Ferrandis. Ostravské publikum ho zná především díky bienále Dny nové opery Ostrava / NODO. Nastudoval zde například světovou premiéru šestinotónové opery Aloise Háby Přijdˇ království Tvé (rok 2018) nebo před dvěma lety operu Zahrada Richarda Ayrese. K výtvarné stránce naší Manon jsem přizval své dlouholeté spolupracovníky, renomované vynikající výtvarníky – scénografa Daniela Dvořáka a kostýmní výtvarnici Simonu Rybákovou. Také díky nim bude naše inscenace, jak věřím, opravdu skvělým divadelním zážitkem a potěšením pro divákovy oči i uši, “ přiblížil Jiří Nekvasil.

Pro Bruna Ferrandise byla Manon velkým objevováním Massenetovy hudby i psychologického nádechu literární předlohy. „Je to pro mne úplně jiná zkušenost než hrát současné skladatele. Myslím, že obecenstvo bude velice překvapeno psychologií Manon. Je jí pouhých 16 let, ale koná výjimečně svobodně. Řekl bych, že abbé Prévost neměl v oblibě muže své doby, jejich způsoby. Já ten příběh vnímám i jako jejich tvrdou kritiku. Prévost byl velmi ostrým a precizním pozorovatelem francouzské předrevoluční společnosti,“ doplnil dirigent.

V titulní roli se představí Jana Sibera (v premiéře ve čtvrtek 28. dubna) a Soňa Godarská (druhé obsazení v premiéře v sobotu 30. dubna). Rytíře des Grieuxe ztvární sólista ostravské opery Luciano Mastro (30. dubna) a v Ostravě debutující Mickael Spadaccini (28. dubna), tenorista italsko-belgického původu. Spadaccini už zpíval na nejprestižnějších festivalech a operních scénách ve světě, na kontě má na 35 hlavních rolí světového operního repertoáru. V současnosti spolupracuje také s Národním divadlem Brno.

Foto: Martin Popelář (Jana Sibera - Manon, Národní divadlo moravskoslezské)

Podcast