Roztančené Brno bude "české"

Festival Dance Brno nabídne jen domácí inscenace

Letošní ročník festivalu Dance Brno, který od roku 2019 zdobí festivalovou sezonu jako bienále, se bude od předchozích zásadně lišit. Organizátoři festivalu z Národního divadla Brno se rozhodli pro variantu, která se zdá být v současné produkčně nelehké době modelově nejjednodušší, zároveň je ale výjimečná. Festival bude ryze český!

Soustředit na jednom místě během jednoho týdne téměř celou českou profesionální baletní scénu je v našich podmínkách čin dosud nevídaný. Předpokládá totiž maximální flexibilitu, vstřícnost a koordinaci hracích plánů nejen zúčastněných divadel, ale především pořádajícího Národního divadla Brno. Diváci tak budou mít jedinečnou příležitost bez nutnosti cestování porovnávat uměleckou a interpretační úroveň baletních souborů z Prahy, Plzně, Ostravy, Olomouce, Českých Budějovic a pořádajícího Brna.

Program festivalu bude složený převážně z neoklasických a současných choreografií, nebude však chybět ani klasický baletní titul. Naši hosté se budou prezentovat původní tvorbou i choreografiemi významných evropských choreografů. Diváky čeká mimořádná úroveň sólové i ansámblové interpretace.

Festival otevře 18. 10. Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni s premiérovou inscenací baletu Vyhoďme ho z kola ven na motivy stejnojmenného slavného amerického románu Kena Keseyho v choreografii mladého německého tvůrce Dustina Kleina. Předlohu mimo jiné proslavil Miloš Forman ve svém filmu Přelet nad kukaččím hnízdem.

Druhý festivalový večer naplní Balet Národního divadla v Praze komponovaným představením z děl tří významných současných choreografů, uznávaných a talentovaných umělců, inovátorů světového tance, kteří obohatili svět baletu o originální jazyk a nový pohybový slovník, The Second Detail Williama Forsytha, Handman Edwarda Cluga a EDEN | EDEN Wayna McGregora.

Balet Jihočeského divadla v Českých Budějovicích se představí 20.10. v novém tanečním divadle Petra Zusky a Štěpána Benyovszkého, s inscenací nazvanou Rádio svobodná Bystrouška. Taneční vyprávění doplní nezaměnitelný hlas Karla Högera.

Ostravu zastoupí na festivalu Balet Národního divadla Moravskoslezského 21. 10. s Rossiniho kartami. V první části komponovaného večera uvidí diváci dílo španělského choreografa Juanja Arquése, jehož choreografie Consequence / Následky je inspirovaná nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a vlivy moderních technologií. Druhá choreografie večera je podřízena především hudbě slavného italského skladatele, který byl rovněž známým gurmánem a výtečným kuchařem. Mauro Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop scén a obrazů života jako velkolepou taneční hostinu.

Balet Moravského divadla Olomouc přijede do Brna 22.10. s baletem Giselle na hudbu Adolpha Charlese Adama. Choreografem a režisérem hostující inscenace je umělecký šéf souboru Michal Štípa, který vytvořil originální choreografii k prvnímu jednání a jeho děj zasadil netradičně do prostředí Olomouce. Druhé jednání je z části nastudováno v klasické verzi podle Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy, z části pak opět ve vlastní choreografii Michala Štípy.

Domácí hostitelský soubor Balet Národního divadla Brno uvede na závěr festivalu původní choreografické dílo chorvatské tvůrkyně Valentiny Turcu Dáma s kaméliemi. Valentina Turcu přenesla slavný příběh do současných kulis a vytvořila divadelní tvar akcentující kromě baletní techniky také detailní hereckou práci.

Foto: Anna Rasmussen (Giselle, Balet Moravského divadla Olomouc, chor. M. Štípa)

Podcast