Rusalka v Brně jako osudové drama o nenaplněných tužbách a lidském selhání

V pátek 5. dubna uvede Národní divadlo Brno na jevišti Janáčkova divadla premiéru nové inscenace Rusalky Antonína Dvořáka.

Rok české hudby pokračuje v Janáčkově opeře NdB novou inscenací Dvořákovy Rusalky v režii Davida Radoka. Ten se souborem Janáčkovy opery NdB úspěšně spolupracuje již několik sezon a vytvořil zde řadu výjimečných inscenací. S Dvořákovou Rusalkou se ve své umělecké kariéře nesetkává poprvé, nikdy ji však neinscenoval na českých jevištích. Hudebního nastudování se ujme šéfdirigent Marko Ivanović, jeho pravidelný umělecký partner. V hlavních rolích se představí pěvci, jako jsou Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Václava Krejčí Housková (Ježibaba) a spolu s nimi do světa Dvořákovy slavné opery vstupuje i mladá pěvecká generace – Vodníka ztvární Jan Šťáva a Cizí kněžnu Eliška Gattringerová.

129_olb1503_53616414136_o- mala.jpg
  • Peter Berger, Eliška Gattringerová

Rusalka nikoliv jako pohádka, ale osudové drama o nenaplněných tužbách a lidském selhání, o rozporuplném konfliktu mezi láskou, erotickou touhou a o hříchuplné lidské duši, bude dalším příspěvkem nejen k Roku české hudby, ale i k interpretační tradici této jedinečné opery.

Způsob komunikace pohádky s publikem je podobný logice snu. Ve snu se nám dějí realistické věci, jen souvislosti, v nichž se odehrávají, jsou vždy posunuté někam jinam. Sen a pohádka pracují s různými přístupy k realitě, s prvky, které nejsou v normálním životě logicky slučitelné, ale zde působí úplně přirozeně,“ říká režisér David Radok.

54_olb1259_53616756009_o.jpg
  • Jana Šrejma Kačírková, Jan Šťáva

Unikátnost Dvořákovy hudby spočívá především v tom, že ačkoliv se pohybuje v romantickém světě, ze kterého vychází hudebně i esteticky, tak si na nic nehraje. Antonín Dvořák sázel na jednoznačnost, upřímnost a přirozenost," říká dirigent Marko Ivanović. „Naše Rusalka výrazně akcentuje jednu z vrstev příběhu. Pomohli jsme si i některými škrty. Je samozřejmě vždycky riskantní, zasahovat do takové dokonalé partitury, ale myslím si, že výsledek může být zajímavý, překvapivě právě proto, že vypíchne určitá témata, která v Rusalce jsou a která mají tendenci zmizet pod nánosem témat jiných. Nám šlo především o Rusalku, která žije v prostředí, které je svým způsobem toxické, a ze kterého se snaží uniknout, a zjišťuje, že to venku je ještě podstatně horší. A jediný vztah, který to všechno mohl zachránit, zkrachoval díky povrchnosti a charakterovému nastavení prince. Jsou věci, které se v životě už napravit nedají,“ doplňuje dirigent.

36_olb1196_53616621688_omala.jpg
  • Jan Šťáva, Václava Krejčí Housková

Scénografie, inspirovaná konceptem scénografa Larse-Ake Thessmana, uvedeným v GöteborgsOperan v roce 2012, slibuje vizuální zážitek, který doplní hudební a dramatickou stránku představení.

Tato inscenace je doporučena pro diváky od 15 let.

Foto: Marek Olbrzymek

Podcast